Ritka pillanatok egyike volt az, amikor a mindezidáig utolsóként díszfestést kapott Mi-24-esünk, a 716-os oldalszámú Mi-24V éleslövészetet hajtott végre, azaz szemügyre lehetett venni, hogy milyen amikor tényleg harcias egy sasmadár
Borongós, esős idő fogadta a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis 716-os oldalszámú Mi-24V típusú helikopterét 2011 áprilisában, amikor is a kijelölt állomány kiképzési célból az évi első éleslövészetét hajtotta végre a Bakony lábánál elhelyezkedő Hajmáskér-Veszprém-Újmajori "0"-ponti lőterén.
A 716-os a lövészeten csak nem irányított (NIR) B-8V20 (80 mm-es) és UB-32A-24 (57 mm-es) blokkokból hajtott végre indítást, illetve az USZPU-24 forgatható toronyba beépítésre került JakB-12,7 típusú, 12,7 mm-es, 4 csövű, Gatling rendszerű beépített fedélzeti géppuskával történt kijelölt célra történt tűzkiváltás.
Sajnos ekkortájt már eléggé le volt épülve a hazai Mi-24-es flotta. Az éleslövészet időszakában a 716-os mellett már csak a 335-ös és 336-os Mi-24P repült. A Mi-24D variánsból ekkor már egy sem volt üzemképes. Azonban a Csőrike II. sem repült már sokáig, ugyanis még ugyanebben az évben leállításra került.
Érdekes, hogy a sastollruhába burkolózott harcihelikopter még két évig sem hordhatta díszfestését, mert előbb elfogyott az üzemidő (és/vagy a rendelkezésre álló alkatrészek), minthogy egyáltalán a festés megkophatott volna.
A 716-os szerencséje, hogy a díszfestését már soha nem kell levetnie, ugyanis 2016-ban kiemelt helyi védettséget kapott, így bekerült a szolnoki értéktárba. Azonban a szerencse kétértelmű, hiszen most, amikor a Zrínyi2026 program keretében látványosan újjáéledt a hazai Mi-24-es flotta, a Csőrike II. örökre a földön marad és többet már nem csodálhatjuk meg bemutatókon díszes tollazatát.
A lövészeten amúgy (ugyancsak NIR) fegyverzettel a 6215-ös Mi-8-as és a 336-os Mi-24P is részt vett.
Csőrike II. éleslövészete képekben (A képekre kattintva képgaléria nyílik!)
Csőrike II. éleslövészete képekben (A képekre kattintva képgaléria nyílik!)
A sasmadár visszatér feladatról és alacsonyan áthúz...
...a beköszönés után kiengedett futókkal közelít leszálláshoz...
...majd a földetérés következik:
A SAS leszállt:
Szemfülesek észrevehetik, hogy az egyik forgószárnylapát piros-fehér-zöld színű. Igen, ez az ekkor már több éve üzemképtelen 714-es Mi-24V-nk egyik maradék (még naptári idővel) rendelkező forgószárnylapátja. Boci, ekkor már csak lapátjai révén élt tovább. (2016-ban a Boci is helyi védett lett, és felvételre került az értéktárba.)
A forgószárnyak szépen lassan megállnak, de eddigre már megkezdődött az ismételt felkészítő munka: mechanikusok lepik el a helikoptert: főként fegyveresek, sárkányhajtóművesek tüsténkednek a gép körül és a gépen.
Szemfülesek észrevehetik, hogy az egyik forgószárnylapát piros-fehér-zöld színű. Igen, ez az ekkor már több éve üzemképtelen 714-es Mi-24V-nk egyik maradék (még naptári idővel) rendelkező forgószárnylapátja. Boci, ekkor már csak lapátjai révén élt tovább. (2016-ban a Boci is helyi védett lett, és felvételre került az értéktárba.)
A forgószárnyak szépen lassan megállnak, de eddigre már megkezdődött az ismételt felkészítő munka: mechanikusok lepik el a helikoptert: főként fegyveresek, sárkányhajtóművesek tüsténkednek a gép körül és a gépen.
B-8V20 (80 mm-es) NIR blokk az No3-as függesztési ponton.
A B-8V20 (80 mm-es) NIR blokk muníciója még ládákban. A ládákon az Sz-8KOM felirat olvasható, ami annyit tesz: kumulatív-repesz.
Megkezdődik a JakB-12,7 típusú, 12,7 mm-es géppuska javítása is. A pilóták elakadást jeleztek.
Mivel a művelet időigényes, így addig nekünk is volt időnk körbejárni a helikoptert és egy-két részletet közelről is meg tudtunk örökíteni
Minden egyes részlet mesterien kidolgozott! A szeme...
...és a karmai is! (Festetlenül a DG-64M teherzár figyelhető meg.)
Egyesek szerint mosolyog, mások szerint morcos
Csakúgy a tollazata!
A hajtóműtér lemezei nyitva, a sárkányosok munkában!
A futómű felett a képen a FPP-7 fényszóró is látszik. (Ez csak a V-ken és P-ken van)
A fegyverszerelési művelet elhúzódik, mivel magát a géppuskát is el kell távolítani. Mivel az idő esős-szemerkélős, így az időjárással dacolni kell.
Érdekesség: figyeljük meg a fenti képen, hogy a 716-osról, csakúgy mint az 574-580-582-esről és mindkét Mi-24P-ről eltávolításra kerültek az SZRO-2 (SRO-2M Khrom) szovjet idegen-barát felismerő berendezés vevő és sugárzó antennái, igaz ezek körülbelül a '90-es évek végétől hazánkban már nem voltak használatban.
Íme a cseredarab
UB-32A-24 NIR blokk és a rakétákat tartalmazó láda
Végül a géppuskacsere és az ismételt feladatra történő felkészítés sikeresen lezárul
Még pár simítás és készen is van!
----------------------
Kapcsolódó bejegyzéseink, melyek kapcsolódnak jelen írásunkhoz és így érdekesek lehetnek:
Boci születése és mechanikusok munkája két bevetés között
Megjegyzések
Megjegyzés küldése