"Egyszerűen nem lehet betelni a látvánnyal!" - Látogatóban Pápán, a 109-es Mi-24D lakhelyén - 2018. május

A 109-es oldalszámú Mi-24D jelenleg hazánkban a legszebben helyreállított, kiállítási célból megőrzött harcihelikopter.

A 109-es Mi-24D-ről dióhéjban

A K20109-es gyártási számú Mi-24D harci helikopterünknek nem adatott hosszú aktív karrier. 1980.10.27-én érkezett hazánkba. Kezdetben a gyártási számtól eltérő 105-ös oldalszámot kapta meg azon logikából kiindulva, hogy a K20104-től K20119-ig tartó gyártási számú 16 gép folytassa a 005-008-as sorozatot úgy, hogy az első gép a 100-as oldalszámot kapja. Így lett például a 104-es kezdetben 100-as oldalszámú, a 109-es meg 105-ös. Erről a számozásról viszont elég hamar letettek az üzemeltetési tapasztalatok miatt, ugyanis a gépek rendszerei, például a tűzjelző a gyári számmal lett "feltanítva" és ez nemcsak a személyzet, hanem mindenki számára hallható üzenetet sugároz baj esetén. Ez odáig vezetett, hogy egy alkalommal például azon a gépen jelzett tűzesetet, amelyiken semmi baj nem volt, viszont amelyikkel kiváltották, annak az oldalszáma pont megegyezett az "ártatlan" gép gyártási számával.
A 109-es hadrendbe kerülése után az 1. harcihelikopter század állományába került besorolásra. 1986. decemberében került be az akkori elnevezésén PG-be (azaz Pestvidéki Gépgyárba) ahonnan 1987.06.17-én "szabadult". Miközben nagyjavítását töltötte a PG-ben, aközben változások történtek a szentkirályi alakulat életében is. 
Nem sokkal korábban történt ugyanis, hogy megérkeztek az ötszázas Mi-24D-k (574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583-as oldalszámmal) és a 700-as Mi-24V-k (711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720) mely 20 helikopter ugyanakkora mennyiséget jelentett, mint ami akkor üzemben volt! A lezuhant 113-as miatt ekkor az MN 87. Harcihelikopter Ezred majdnem 20 géppel rendelkezett, ami mind Mi-24D típus volt. Képzeljük el, egy mai példával élve, hogy a mostani teljes Gripen flottánk egyik évről a másikra megduplázódna. Ez természetesen nemcsak hajózó, hanem kiszolgáló-üzemeltető háttérbázis jelentős növelését is vonná maga után, mint ahogy ez meg is történt 1985. év második felében. Azonban mindez furcsán történt: ugyanis a harcihelikopter századok állományából kiváltak a műszakiak, akik létrehozták az 1. és 2. üzembentartó századot (ütó. szd.), viszont nem az 1. harcihelikopter század kapta az 1. ütó. századot, hanem a 2., és fordítva.
Éppen ezért lehetett az, hogy a 109-es a nagyjavítás után nem az 1. ütó. századhoz, hanem a 2. ütó. századhoz érkezett haza a szentkirályi betonra. (Hivatalosan 1987. március elsejétől tartozott a 2. harchelikopter-üzembentartó századhoz.) A 109-es utolsó százada is a 2. "Vörös sárkány" harcihelikopter-üzembentartó század volt (1991. novemberétől), azonban itt már nem sok aktív év adatott meg a gépnek. 
A 109-es, hasonlóan 104-es és 114-es társához a második nagyjavítását már nem érhette meg. Utolsó repülése 1995.05.27-én volt. Eddig a dátumig 4308 leszállással 1692 repült órát teljesített a gép.
Ha egy pillantást vetünk a nagyjavítási adatokra akkor láthatjuk, hogy első nagyjavításig 746 órát repült kicsivel több mint 6 év alatt, azaz a naptári idő előtt "fogyott el" a rendelkezésre álló üzemidő. Az első, és egyben utolsó nagyjavítása után majdnem a maximális, azaz 1000 repült órát teljesítette (946 repült órát), mindezt már majdnem 8 év alatt, azaz itt a naptári idő majdnem egybeesett az üzemidővel. Így a gép kihasználtsága egészen a be nem következett II. nagyjavításig megtörtént. Az már csak egy utólagos megjegyzés, hogy a II. nagyjavításukat megért gépek már messze nem repülték ki a lehetséges üzemidőt, hanem mindegyikük alkatrészhiány következtében kényszerült a földre. Mindeközben a naptári idő szépen ketyegett és lassan le is járt, így ezután már nem emelkedhettek volna újra a fellegekbe nagyjavítás nélkül.
Azonban a korai leállításnak köszönhetően mindhárom 100-as szériájú Mi-24D megmenekült, sőt múzeumba került. A 104-es Kecelre, a 114-es a szolnoki repülőgép múzeumba majd a RepTárba, míg a 109-es először a szentkirályon a bázis területén, majd Pápán került be a kiállított és megőrzött gépek közé.
Azonban kétségtelen, hogy a 109-es járt a legjobban! Sőt jelenleg a 109-es oldalszámú Mi-24D az a hazai harcihelikopter, ami vizuálisan és szakmailag (szakmai részleteit illetően) is a legtökéletesebb állapotában van! Mind kívül, mind belül!
De nem volt ez mindig így! Beszéljenek hát tovább a képek!
A 109-es aktív korában (1980-1995)

A 109-esről nem sok olyan fotó került elő, ami még akkor készült, amikor aktív életét élte. Kevesek egyike a www.avia-info.hu gyűjteményében megtalálható kép, mely a 109-est a szentkirályi állóhelyen örökítette meg. 


Kiállítva a 87. Bakony Harcihelikopter Ezrednek helyet adó szentkirályszabadjai repülőtéren (1995-2004)

A 109-es Mi-24-es sorsa nagy hasonlóságot mutat a napjainkban ugyancsak Pápán megtalálható 130-as oldalszámú Mi-8T-ével. 1999-ben nemcsak egy szállító helikopter, hanem egy harcihelikopter is kiállításra került a bázis területén egymástól nem is olyan messze. Majd a bázis költözésével mindkettő egy rövid ideig a szentkirályi Jurrasic Parkba került. Majd együtt szállították át őket Pápára a repülőtérre is, ahol előbb a 109-es teljes felújítása kezdődött meg és fejeződött be közel 100%-osan, majd pedig a 130-as Mi-8-as felújítása kezdődött meg. A 130-as felújításáról egy bejegyzést már közzé is tettünk: Épül-szépül a 130-as Mi-8T szállítóhelikopter is! Helyszíni beszámoló - Pápa - 2018. május

No, de ne szaladjunk előre még ennyire az időben, az alábbi képeken még szentkirályon, mint kiállítási tárgy láthatjuk a 109-est.  (Forrás: www.hunavia.hu)



Ez a kép már a szentkirályi Jurrasic Parkban készült 2004-ben. Előtérben a 10435-ös Mi-8T (ez ma Zánkán van), de még előrébb 3 délceg úriember: balról jobbra Csipes Imre szds. (hangár), Viszt Sándor ftörm. (fegyver) Orosz Attila zls. (fedélzeti mechanikus Mi-8/17) (Fotó: Kokó)

Pápa, 2004-től napjainkig
2010. októberében készültek a fotóink az akkor már jelentősen leromlott és hiányos állapotban lévő 109-esről. (Teljes bejegyzésünk: 109-es Mi-24D Pápa Bázisrepülőtér - Pápa, 2010.10.11.) Ekkor még híre-hamva sem volt annak, hogy ez a gép egyszer megújulhat. Aztán megérkezett Barka Tamás és csapata, akik felkarolták az egykori "Vörös Sárkány" ütó. század gépét. (Tomi maga is Vörös Sárkány 2. ütó. szd. kötelékébe tartozott.)



2012. tavasza: megkezdődik a felújítás


2012. ősze: az alapozó festék felfestése folyamatban


2012. decembere: "Mindjárt kész!"



A 109-es napjainkban: (A képre kattintva galéria nyílik!)
Barka Tomiék azt az állapotot állították helyre, hogy hogy nézett ki akkor a helikopter, amikor 1980-ban hozzánk megérkezett. A felségjelzés magyar volt, de a kamuflázs és a feliratok mind még a gyártó, azaz orosz nyelven voltak olvashatóak, így tehát aki ma szemügyre veszi a helikoptert az lényegében egy időutazást is tehet.

Íme hát Kovács István 2018. májusi képei a napfürdőző 109-esről: 
(Megjegyzés: a mára megfakult "Vörös Sárkány" 2. ütó. század jelvény mágnes-matrica, bármikor eltávolítható a gépről. Természetesen, amikor 1980-ban hazánkba érkezett, akkor a jelvényt nem viselte.)





  

  









Operátori fülkében a képeket készítő Kovács "Kokó" István Mi-8/Mi-17 fedélzeti technikus. Élvezi azon helyzetet, hogy mi lett volna ha... :-)


Itt pedig a pilótakabinban nem más ül, mint Horváth Alajos repülő őrnagy. Alajos egy élő legenda, a huszonnégyessel kapcsolatosan a hazai legek egyike: ugyanis hazánkban hivatalosan Mi-24-essel Ő repült a legtöbbet. Összesen 3235 repült órát! (Emellett "röpke" 1750 repült órája van a Mi-8-ason is.)

És akinek a fotózás során csak a munka jutott: Barka Tamás főtörzsőrmester, a 109-es Mi-24D és a 130-as Mi-8T felújításának irányítója és egyben egyik legfőbb kivitelezője is.








A hasonló perspektívából készült két képen látszik igazán, hogy milyen tökéletes munkát végeztek a gépet helyreállítók. Itt egy korabeli fekete-fehér fotó az aktív évekből: (Forrás: www.avia-info.hu)


Itt pedig egy a felújított helikopterről. Mintha csak kiszínezték volna!



















A kifogástalanul felújított operátori...






...és pilóta fülke







Pár érdekes beállítású kép a 109-esről Thurzó Péter jóvoltából:








Végezetül ismételten pár kép Barka Tamástól, amik megmutatják, hogy honnan is indult a harcihelikoptermentő-művelet:

A kezdetek: 2012. április-május (A képre kattintva galéria nyílik!)









Az apró részletek: 2012. október (A képre kattintva galéria nyílik!)










Egyszerűen megdöbbentő! Előtte:


Utána:



A festés előkészítése: 2012. év késő ősze (A képre kattintva galéria nyílik!)


Felhívnánk a figyelmet az első képre, amin a Raduga-F optikai egységének kitakarása látható. Az operátornak kellemes :-)
















Az első szín, és a többiek, illetve feliratok: 2012. decembere (A képre kattintva galéria nyílik!)







 



---------------------

Adatok forrása ismételten Brandt Gyula. Természetesen Szepi hozzájárulásával! ;-)

Megjegyzések