Magyar katonai helikopterek egy külföldi fotós szemszögéből II. rész - 1996. július 20-26 és 2001. szeptember 11-21.

Carl Brent 1995-es évet követően 1996-ban is hazánkba látogatott, és szerencsénkre folytatta hazai bázislátogatásait, sőt! Fényképezőgépét sem felejtette otthon, és ismételten kiváló fotókat készített. Az 1995-ös évet bemutató bejegyzésünk helyszínei 99%-ban, Szentkirályszabadja volt, szemben a mostani bejegyzéssel, ami viszont Szolnokra fókuszál.

Azonban bejegyzésünket mégsem egy szolnoki géppel, hanem egy vérbeli szentkirályi különlegességgel kezdjük!

Carl Brent egyik kuriózum fotóinak egyike a Mi-9-es Ivolgát üzem közben mutatja. A magyarországi egy szem Mi-9-es - szemben a bejegyzés többi gépével - üzemeltetése során egy nagyon rövid időszakot leszámítva végig szentkirályon települt. Valós, légi illetve földi harcálláspont bevetésére kezdetben többször sor került. De kiválóan alkalmas volt a maximális felszállósúlyú helikopterrel történő repülés szimulálására is. 
Kivonására 2000-ben került sor, 2. nagyjavítását nem érhette meg. A Ma a RepTárban tekinthető meg. 
A 6215-ös Mi-8-asunk mögött egy román Puma (74-es oldalszám) látható. Ennek magyarázata az, hogy az 1996. július 20-26-a között hazánkban megrendezett Cooperative Chanche 1996 NATO békepartnerségi hadgyakorlatra már nemcsak amerikaiak, hanem egyéb NATO szövetséges (vagy jövőben szövetséges, mint pl. Románia) légierők is ellátogattak és többek között a humanitárius segítségnyújtást, békefenntartást és kutató-mentő feladatokat hajtottak végre. Magyar oldalról Mi-8/9/17 és Mi-24-esek vettek részt a feladatokban és a harci esetek szimulálásában.

Szolnokon készült kép a balsorsú 10445-ösről. A 10445-ös Mi-8P, mely a múltkori bejegyzésben is szerepelt azon különleges raj részét képezte, melybe beletartozott még a...

...2639-es Mi-8P is. A szolnoki 2. szállítóhelikopter század párnás flottája ekkor még teljes létszámú volt: 416, 730, 2639 és a három tíznégyes párnás is üzemben volt: 10445, és a két PSz, azaz szalon verzió 10446 és 10447. 1997-től aztán elkezdett a flotta gyérülni, míg maga a párnás (VIP) utasszállító korszak a 10446-os 2009.07.23-ai repülésével ért véget.

Szolnoki életkép a kilemezelt 10433-as Mi-8T-ről. '96-ban a tíznégyharminchármas is a 2. szállítóhelikopter század állományába tartozott. (Kivonására 2004 körül került sor.)

Exiraki 6215-ös Mi-8T. A 6215-ös az utolsók egyikeként vonult nyugdíjba az exiraki gépek közül.

Végül még egy ráadás kép Carl Brenttől - igaz ez már Bulgáriából, és 2001. szeptember 11-21. közötti időszakból.(Háttérben egy szlovák és egy bulgár Mi-17-es). Ekkor két minyó ment ki a Cooperative Key 2001 hadgyakorlatra, melyen ismételten kutató-mentő feladatot gyakorolták a magyar hajózók. Igaz csapatok szállítását, külső függesztmény szállítást és ejtőernyős ugratásokat is végrehajtottak. Az egyik Mi-8-as volt a képen látható 10443-as, a másik a 10440-es. A hadgyakorlat amúgy a 10440-esnek nem sikerült épp a legjobban, ugyanis faroktartót kellett cserélni a helyszínen egy leszállást követő repesemény miatt. (A 10440-es kivonására 2005-ben, míg a 10443-aséra 2006-ban került sor.)

Mivel az 1996 júliusi Cooperative Chanche 1996 hadgyakorlat szinte az összes magyarországi repterünket érintette, így Carl Brent eljutott Szolnok mellett ismételten Szentkirályszabadjára, de emellett még Kecskemétre, Pápára, Taszárra, Tökölre és katonai repterek mellett az újdörögdi és gyöngyösi polgári reptérre is. Így ismételten gazdag fényképsorozatokkal térhetett haza, melyből most párat választottunk ki:

Két eredeti festésű Mi-2-esünk Szolnokon. A 8345-ös később, kivonás után a HA-BGN polgári lajstromot kapta meg...

...s ma a budapesti Sziklakórház múzeumban található meg. (Kép forrása: itt)

A magyartartka 8917-es Mi-2-esünk mögött nem kevesebb, mint három minyó bújik meg! A kis csirkecomb orrán hatalmas szolnoki bázis-matrica díszeleg. (Ma Kiskunlacházán van elvileg, de már nem üzemel.)

Carl nem volt rest, és elment Vecsésre is, ahol megannyi kibelezett, kannibalizált MiG-15-öst is lencsevégre tudott kapni. A MiG-ek később Alsónémedibe költöztek.

De volt szerencséje a Kecskeméten szépen felsorakozott L-39 Albatros sorhoz is. Akárcsak az előző bejegyzésben az exNDK-s Mi-24-esek, úgy az albák is friss szerzemények voltak a Luftwaffétól.

Újabb kuriózum! 1996. júliusában, Kecskeméten lencsevégre kapott Cápeti! Azaz a 1904-es MiG-21-esünk.
Olvasói megjegyzés/pontosítás: Carl Brent rosszul emlékezett: a kép nem Kecskeméten, hanem Taszáron a javító osztály előtti gurulóúton készült. És nem '96-ban, hanem '95-ben, amikor először járt hazánkban. Köszönjük az észrevételt! ;-)

Cápeti hála a jó égnek - akárcsak Csőrikénk - méltó helyen, vicsorgó póttartályaival együtt, úri környezetben pihen a RepTárban. (A 2009-ben készült képünkön még a szolnoki repülőgépmúzeumban látható.)

---------------------------


Megjegyzések