A veszprémi Mi-24-es emlékmű állításának részletei - Interjú Kaptur József alezredessel (2018.05.03.)

"Szolnok után Veszprémben is Mi-24-es emlékmű készül, melynek munkafolyamatai (kiválasztott gép festésre, kiállításra való előkészülete) nagyban zajlanak! A kiválasztott gép - szemben a szolnoki 574-essel - nem magyar, hanem egy exLuftwaffés Mi-24D lesz. Oldalszáma: 96+36. A kiválasztott gép pilótafülkéjében Kaptur József, az egykori dicső szentkirályi alakulat ”Kerecsen” harcihelikopter zászlóalj parancsnoka ül, aki egyben az emlékmű állításának koordinációját is irányítja. További részletek nemsokára!" - adtunk hírt hivatalos facebook oldalunkon 2018. április 26-án, s ahogy ígértük jelentkezünk egy részletes interjúval is melyben az emlékmű állítását koordináló Kaptur Józsefet kérdeztük.

A kiállítandó Mi-24D és kabinjában a koordinációt vezető Kaptur József ny. rep. alezredes (Szolnok, 2018.04.25.)

Íme hát a teljes interjú vágatlanul!

Kiket kell személy szerint kiemelni, akiknek eme elgondolást és ennek koordinációját köszönhetjük?
Gulyás Zoltán dandártábornok úr és jómagam. Lényegében a mi kettőnk ötlete volt a Mi-24-es állítása. Korábban ugyan voltak kisebb civil kezdeményezések, de ezek kérészéletűnek bizonyultak, valódi szervező munka nem kezdődött el egészen mostanáig. A folyamat amúgy körülbelül másfél éve kezdődött el. Az alapvető elgondolás az volt, hogy mivel Veszprém a Magyar Légierő fellegvára és sok repülő-tábornokot adott Veszprém, és a közeli Szentkirályszabadja, így hát igazán méltó lenne, ha ennek egy hadrendből kivont, hatástalanított helikopterrel állítanánk emléket. Az elgondolást tettek követték és sok-sok lobbimunka! Ugyanis nemcsak a gépet kellett kiválasztani, hanem annak hatástalanítását, emlékműként történő kiállítását (kikönnyítését) is elő kellett készíteni. Megfelelő helyszínt kellett választani és mindezeket folyamatosan az érintett hatóságokkal engedélyeztetni kellett. Nem megkerülhetetlen feladat volt, a megfelelő anyagi források előteremtése sem, ebben azonban Porga Gyula Veszprém Megyei Jogú Város önkormányzatának polgármesterét illeti kiemelkedő szerep! Már az első megkeresésem óta segíti munkánkat, és a szükséges – 10 millió forintos – emlékmű-talapzat állítási költséget is biztosította számunkra a veszprémi közgyűlés támogatását élvezve. De ki kell még emelnünk Lamos Pétert, a Városfejlesztési Irodájának irodavezetőjét is, aki ugyanúgy nagyon segítőkész az emlékmű állításának ügyes-bajos ügyeit illetően.
Természetesen, ahogyan kezdtek körvonalazódni a helikopter állításának részletei, s kezdett valósággá válni, hogy valóban sikerül Veszprémben is – a szolnoki 574-es Mi-24D mintájára – emlékművet emelni, úgy jelentek meg önként segítők, akik a már kikapart gesztenyéből készült tortából szerettek volna egy-egy szeletet.


Miben járult hozzá a honvédség az emlékmű állításához?
A koordinációt elősegítendő egy katonai összekötő került kijelölésre. A honvédség vállalta, hogy adnak egy Mi-24-est és ezt kiállításra alkalmas állapotba hozzák Szolnokon, azaz kiszerelnek belőle minden felesleges alkatrészt, egyszóval kikönnyítik. Továbbá vállalták a gép teljes festését is, melyre Kecskeméten kerül sor. Az átszállítást is magukra vállalták, melyre amúgy körülbelül két hét múlva már sor is kerül. A gépet amúgy elméletben nem Veszprém városa kapja, hanem az MH 54 Veszprém Radarezred, mely ezrednek lesz a feladata a gép állítás utáni karbantartása is. A gyakorlatban természetesen Veszprém városa lesz a turisztikai „haszonélvezője” az emlékműnek.

Miért ez a gép került kiválasztásra? Miért nem egy már a hadrendből kivont magyar Mi-24-es kerül Veszprémbe?
A válasz nagyon egyszerű: csak ez az egy gép volt elérhető, és kiállításra alkalmas állapotba hozható. Amúgy az egykori NDK-s Mi-24-est eredendően a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem kampuszán szerették volna kiállítani, de oda végül egy tepsi került. (Tepsi: Mi-8-as helikopter harcihelikopteres pilóták általi beceneve – megjegyzés tőlünk).

Milyen elképzelés született a festés és a gép oldalszámával kapcsolatosan? Eredendően 340275 a gyártási száma, mely a magyar rendszerbe átültetve a 275-ös oldalszámot eredményezné. Így lesz, akárcsak a Zánkai 96+32 esetében?
A gép színe nem volt kérdés, mivel a Magyar Honvédségnél jelenleg rendszeresített színharmonizáció szerint fog elkészülni, azaz az úgynevezett magyar-tarka színe lesz.
Az oldalszám esetében már nagyobb bajban voltunk ugyanis itt már több elképzelés is napvilágot látott. Az eredeti NDK-s oldalszámot, azaz esetünkben a 275-öst, a helikopter emlék jellege miatt nem szerettük volna kihangsúlyozni. Azaz olyan helikopternek akartunk emléket állítani, amely kötődik a Magyar Légierőhöz, azon belül a Veszprémmel szomszédos Szentkirályszabadjai repülőtérhez, mely az egykori dicső 87. Bakony Harcihelikopter Ezrednek és jogelődjeinek adott otthont.
Az emlék jelleg dominált tehát, így született meg az az elképzelés is, hogy mi lenne, ha a 113-as, vagy 579-es, netalántán a 715-ös oldalszámot festenénk fel a gépre. Vagy akár ezt is és az is, azaz például bal oldalra a 113-ast, jobb oldalra pedig az 579-es oldalszámot. Így emléket tudnánk állítani a katasztrófákban részben, vagy teljes egészében megsemmisült gépeinknek is. Azonban végül ezt is elvetettük, és így született meg, hogy a gép oldalszáma legyen a 005-ös. A 005-ös Mi-24D-nk volt ugyanis az első harcihelikopter hazánkban, elsők egyikeként érintette futóival a szentkirályi betont, így ha már mindenféleképpen eltérnünk a gép eredeti oldalszámától, legalább olyan lajstromszámot adjunk neki, aminek jelentése is van.
(Megjegyzés tőlünk: az eredeti 005-ös sajnos már nincsen hazánkban, kivonás után magánkézbe került, majd értékesítették. Általunk ismert utolsó ismert állapota: Tököl repülőtér - 005 Mi-24D részletfotók - 2011. március 19. )

A kiválasztott gép egykoron a 96+36 Luftwaffés lajstromszámot viselte.


Az új lajstromszám valószínűleg a 005-ös lesz, emléket állítva az egykori, magyarországi első Mi-24D-nek

Egyéb jelzések, feliratok lesznek a gépen?
Van egy olyan elképzelés, hogy egyik oldalra – a hajtómű burkolatára – felkerülne a „Vörös sárkány” üzembentartó század jelvénye, míg a másik oldalra a „Fekete bárányé”. A századjelvények pedig úgy, ahogyan a 714-es Mi-24V-nk a Phoenix jelvénye, úgy kerülne fel a gép farkára a „Vigyázz!” feliratsáv fölé a függőleges részre a Vörös sárkányhoz tartozó Phoenix, és a Fekete bárányhoz tartozó Kerecsen századjelvény. De ez még nem végleges elképzelés.

Hogy áll jelenleg a gép előkészítettsége?
Az emlékmű tervezett avatási dátuma ez év december elseje lenne. Az állításhoz szükséges engedélyek megkérése folyamatban van, a gép pedig még jelenleg Szolnokon van. Április 25-én, amikor ott jártunk, akkor a hangárban a kikönnyítése már nagyban zajlott. Ekkor megtörténtek az egyeztetések arról is, hogy milyen talapzata legyen az emlékműnek, illetve hogy milyen tapasztalatokat szereztek a szolnoki állítás során. Örömmel jelenthetem ki, hogy az előkészítést végző csapat kiváló munkát végez, ötleteiket, tapasztalataikat bátran átvehetjük a mi helikopterünk állításának esetében is! Csak, hogy pár példát említsek: a forgószárnyak itt is purhabbal lesznek kitöltve, majd a forgószárnyak stabilan rögzítésre kerülnek. De ott van a talapzat kérdése. Én egy díszes, látványos félkörívet álmodtam meg, mely a valóságban tényleg nagyon szépen nézne ki, azonban nem lenne vandál- és balesetbiztos. Mire kell itt gondolni? Képzeljük csak el! Elkészül a nagyszerű Mi-24-es emlékművünk. Mindenki a csodájára jár, örül neki, de ekkor jön egy kamionos is, aki nem tud betelni a látvánnyal, elbambul és egyenesen nekimegy az emlékmű talapzatának. Nos, ha ez egy törékeny talapzat lenne, akkor vinné magával a 24-esünket is, de ha ez egy robosztus felépítmény, akkor az emlékmű túlélheti eme csapást is. Illetve még egy dolog: ne feledjük a híres-hírhedt bakonyi szeleket sem!

A talapzat, hasonlóan a szolnoki emlékműhöz, robosztus, masszív felépítmény lesz

A gép már hangárban van, jelenleg a kikönnyítése zajlik

Hova kerülne pontosan a helikopter? Mi eddig a Veszprémi Tesco körforgalomról hallottunk. 
A gép behúzott futókkal, orral szentkirály felé nézve kerülne egy, a szolnoki emlékműhöz nagyban hasonlító emelvényre. Három helyszín van. A legvalószínűbb és én emellett kardoskodok, hogy a Tesco körforgalomba kerüljön. Ami veszélyezteti a helyszínt, hogy részben a körforgalomba belelóg egy magasfeszültségű vezeték, mely talán egy további villanyoszloppal arrébb helyezhető, hogy a megfelelő 2,5 méter védőtávolság az emlékműtől biztosított lehessen. Második helyszín a veszprémi kisteszkó előtti terület, ez is teljesen akadálymentes, és ez is az önkormányzat saját területe. Végül a harmadik helyszín a 8-as útról a szentkirályi repülőtér felé a bejárat.


Az emlékmű legvalószínűbb helyszíne: Veszprém Tesco körforgalom a 82-es út felől nézve. Jobbra fent a problémás légvezeték látható

A Veszprém szívében lévő Budapesti út - Jutasi út körforgalmának közepe nem jött szóba?
De! De, amikor elkezdtük az emlékmű állításának folyamatait, akkor ott még egy másik emlékmű volt, és a jövőben a helyére újabb alkotás kerül, így az a hely foglaltnak tekinthető.

Van még olyan egyéb érdekesség, amit még kiemelnél?
A gépből majdnem minden kikerül a „kibelezés” során, azonban a futómű az bentmarad és nemcsak azért, hogy a lábán tudjon mozogni a gép, hanem mert a súlypont is így lejjebb kerülhet, melynek az emlékművön történő elhelyezése során nagy jelentősége lesz.
Jelenleg még nincsen UB blokkunk sem a géphez, ugyanis leltár szerint nem tartozott ehhez a géphez UB blokk, így jelenleg ezek beszerzése van folyamatban. Elképzelhető, hogy 2 db UB 32-es blokk és 2 db bomba lesz a függesztmény, de egységesebb lenne 4 db nem irányított rakéta blokkal. Falanga rakéta nem kerülne a gépre, mivel ebből sem tudunk beszerezni 2 vagy 4 db hatástalanított példányt.
A talapzat elkészítése körülbelül 6 hetet, míg a gép előkészítése és festése 6 hetet vesz majd igénybe a szolnoki tapasztalatok alapján.

 
A tervek szerint a talapzat elkészítése 6 hét, a helikopter kiállításra alkalmassá tétele és festése 6 hét, míg a tartószerkezet elkészítése 8 hét időt fog igénybe venni


Végül egy személyes kérdés. Milyen volt újból Mi-24-esben ülni?
Ez mindig egy emlékekkel teli, érzelem dús pillanat. Nekem még be sikerült ülnöm, de már csak úgy, hogy egyvalaki bement a kutyaólba hátra, és mivel az ülés már nem volt a helyén, így míg én bent ültem Ő tartotta az ülést. Én pedig a nem lévő botkormányt fogva szimuláltam a repüléshez készülődést – ugyanis már a botkormány is kiszerelésre került. Végül van egy olyan szokásom, amit rutinból most is megtettem. Ennek eredete, hogy amikor lejártam a határra és mielőtt kezdődött a készültségünk, azaz napkelte előtt fél órával már kimentünk a gépekhez, és mindig amikor körbejártam a gépet, én hátul jól megpaskoltam, és mondtam, hogy „jól van pacikám, jó repülést, megígérem, hogy vigyázok rád!” S tudjátok, most sem tudtam megállni, hátra mentem, és ehhez is beszéltem, ehhez a géphez, pedig ez már nem aktív, de hát vannak dilinyós emberek, ezt a műszakisok már megszokták. Sok dili pilóta volt köztünk, közöttük persze én is…

Nehéz ezek után megszólalni, jobb végszót találni, így hát köszönjük szépen az interjút, és erőt, egészséget kívánunk a további teendőkhöz! 

„Jól van pacikám, jó repülést, megígérem, hogy vigyázok rád!” – a gép és ember között szoros kötelék alakult ki, mely sok-sok évvel később is újból pillanatok alatt a felszínre tör.


Mit lehet tudni az emlékmű alanyáról? 
Összeállításunk forrásai: társblogoldalunknak, a Harcihelikopter Blognak  az exNDK-s gépeit összefoglaló kiváló írása: I. rész, és II. rész, illetve Brandt Gyula hozzájárulásával)

A kiválasztott Mi-24D-ről az alábbiakat tudhatjuk:
Gyári száma: 340275
Gyártás/üzembe helyezés dátuma: 1983.05.19.
NDK oldalszáma: 532
Luftwaffe oldalszáma: 96+36
Német hadrendből kivonva: 1995.07.31.
Magyarországra érkezett: 1995.
Magyarországi hadrendbe állítása nem történt meg, bár a gép további 9 társával egyetemben a 2. század állományába bekerült. (A többi 4 D és a 6 P az 1. századhoz került.)


Az 532-es oldalszámú NDK-s festésű Mi-24D aktív korában.


Itt már szentkirályon látható, nem sokkal a megérkezés után. (Forrás: www.avia-info.hu)


Alábbi képek a www.hunavia.hu-ról származnak: 

Az időközben megszűnt NDK nyomán a Luftwaffe új számozást adott minden aktív helikopterének, így az akkor még rendszerben tartott 532-esnek is, amely immáron 96+36 oldalszámmal repült tovább, de már nem sokáig. Kivonása, majd hazánkba történt szállítása után többet nem emelkedett a levegőbe...

...kezdetben szentkirályon, majd Szolnokon állt jelentősen hiányos állapotban.


Állapota az idők során egyre romlott. 

Itt éppen a hevenyészve lefestett NDK jelet és a 340275 feliratot látjuk.

A képek 2009 őszén készültek a 96+36-osról. Ekkor még kivont minyók között várta sorsa jobbra fordulását, melyre egészen 2018-ig kellett várni.

-----------------

Adatok: Brandt Gyula hozzájárulásával, lásd: Brandt Gyula: Magyar felségjelzésű Mi-24 harci helikopterek (Zrínyi, 2017). 

Megjegyzések