Budaörsi repülőnap 2018.09.01-02. - A múlt és a jelen találkozása a helikopterek esetében is (VIDEÓKKAL!)



A 2018-as budaörsi repülőnap ismételten egy nagyszerű kerozingőzös napot nyújtott a kilátogató népes közönség számára. Az airshow résztvevői voltak az egykori és aktív katonai helikopterek is, csakúgy mint egykori MiG-21-es vadászaink. (Fotók: Thurzó Péter)


A múlt és a jelen találkozása alcímet kapta az idei budaörsi repülőnap, ahol valóban idén is egyszerre vehettük szemügyre a múlt és a jelen hadi illetve polgári légieszközeinek széles tárházát.

Blogunk szemszögéből természetesen a legérdekesebbek az egykori Magyar Légierőben is hadrendben álló Mi-8 és Mi-24-es helikopterek voltak. De nem egészen pontos a megfogalmazás, hiszen a Magyar Honvédség egy aktív Mi-8-asa is részt vett a rendezvényen, így a katonai jelen és a múlt statikus és dinamikus módon is megtekinthető volt. 

De megszámlálhatatlan mennyiségeben szelték a kék eget a különböző típusok is, és voltak olyanok is amik szép kort megérve, már mint veterán gépek vettek részt az eseményen. A nyílt napon dinamikus programot végrehajtó típusokat szinte felsorolni is nehéz, így csak mi ragadunk ki egypárat: Li-2, Po-2, An-2, Kánya, Gerle, Jak-52,  Jak-18T, Z-226, L-29.

Napjainkban Budaörsön (magánkézben) 2 db Mi-8-as, egy Mi-2-es, egy Mi-24-es és több MiG-21-es is megtalálható. Számunkra természetesen a forgószárnyas technika jelenléte volt a legizgalmasabb. Vegyük is hát sorra őket!

Kezdésként máris itt van a 6220-as Mi-8-asunk. Jelenleg forgószárnyak nélkül, de főreduktorral és rotoraggyal, illetve függesztett UB-16-os blokkal várja sorsa jobbra fordulását. Remélhetőleg hazánkban lesz egy gyűjtemény része, és nem lesz lángvágó vagy külföldre kerülés a sorsa.

Az egykori iraki katonai üzemeltetésű Mi-8-asunk 2001-ig a 87. Bakony Harcihelikopter Ezred állományában szolgált, majd ezt követően nyugdíjazásáig Szolnokon szolgált.

Az egykori jubileumi piros-fehér-zöld festéssel feldíszített 6223-as Mi-8-as - 1992-es magyar hadrendbe állítását követően - ugyancsak 2001-ig volt a szentkirályi ezred állományába beosztva, ezt követően ugyancsak Szolnokon szolgált. Utolsó aktív évei 2008-2009-re tehetőek.

Állapota egészen jónak mondható. Nemrég még a hahu-n is fent volt, mint eladó helikopter.

A 108-as oldalszámú Mi-24D-nk már szerepelt blogunk bejegyzéseiben (itt és itt). Sajnos állapota azóta sem javult. (Továbbra is például a 2001-ben katasztrófát szenvedett 715-ös Mi-24V-nk hajtóműtakaró-lemezei vannak rajta, illetve hajtóművei is egy Mi-8-asból valóak.)

A 108-as még a szentkirályi ezred idejében, 1995-ben teljesített utolsó felszállását, kivonására 2000-ben került sor. Ezután került magánkézbe miután a bakonyi ezredet felszámolták.

A 108-as (és 008-as társa) megmenekült és nem került külföldre, mint az összes többi Jurrasic Parkos társa.

Jóllehet már régen nem aktív, s ki tudja milyen berendezések maradtak benne az évek során, de a Mi-24-esekre jellemző "jobbra-hátrafele" bedőlését mind a mai napig megtartotta. 

Ugyan se nem minyó, se nem huszonnégyes, azonban megér egy két fotót ez a jobb sorsra érdemes Mi-2-es is. 

Egykoron a 9411-es oldalszámot és magyar terepmintát viselte, mára azonban "identitása" jelentősen megzavarodott: egy vegyes "NATO-szürkére" hajazó festés került rá, mindeközben a Magyar Néphadseregben rendszeresített csillag felségjel is felkerült rá - legalábbis valami hasonló. Az, hogy mire gondolt a költő, amikor ezt megálmodta nem tudni. Egyesek szerint - a többi MiG-21-essel együtt - filmforgatás miatt kapta meg ezt a színkavalkádot.

A 9411-es Mi-2-es előtt - valószínűsíthetően - a 6220-as Mi-8-as rotorlapátjai vannak.

Miközben a statikus sort vesszük szemügyre a HA-HSF lajstromú Ka-26-os tartja dinamikus bemutatóját.

Természetesen Imreh Lajos fergeteges Mi-2-es bemutatója sem maradhatott el.


Íme videón "Lujó" kűrje:


Lenyűgöző An-2-es kötelék a levegőben és csendesen pihenő honvédségi Mi-8-as a földön.

Itt még ugyancsak a földön, aztán...


íme a felszállás...

...majd képek a levegőbe emelkedett Mi-8-asról:









Nemzeti trikolór mögött megbújva várja a 3304 a felszállást...

...majd nem sokkal később a hazarepülést.

Búcsúzunk hát mi is. Jövőre veletek ugyanitt! 

Megjegyzések