A keceli 104-es oldalszámú Mi-24D (RÉSZLETEK) - 2013.03.08.

A 104-es Mi-24D harcihelikopter 2000 óta Kecelen tekinthető meg. A forgószárnyas eseménytelen 17 év aktív után került elhelyezésre a keceli Pintér Művek szabadtéri múzeumában. Állapota ugyan évről-évre romlik, azonban a gép egészben vészelte át az utolsó repülés utáni 22 évet és hamarosan talán szakszerű helyreállítása is megtörténik.

A 104-esről: 

A K20104-es gyártási számú, hazai hadrendben 104-es* oldalszámú Mi-24D típusú helikopterünk azon kevesek egyike, amelyek még a II. nagyjavításukat sem érték meg, mert már azelőtt leállításra kerültek. Az okok mögött jogosan gyaníthatjuk, hogy az 1990-es évek közepétől rohamosan csökkenő repülési órák és ehhez kapcsolódó apadó alkatrészbázis álltak, de ok lehetett az ugyancsak csökkenő állami finanszírozás is. Mivel a "nemzetközi helyzet" sem fokozódott tovább így lehetséges volt a haderő csökkentése, ekként a 104-es (például a 109-es és 583-as társaival együtt) elsőként esett áldozatul a karcsúsításnak.

Mivel a többszöri gyári hosszabbítás (engedély) nyomán 30 év és 3000 repült óra lett volna a megengedett, így a 104-es kivonásakor lényegében pont félidőben volt: 17 évet és 1746 repült órát teljesített, azaz még majdnem ennyi lett volna neki hátra. De ez nem következett be, ugyanis 1997.04.17-én az utolsó, 4012. leszállását is teljesítette. Ezt követően egy rövid szentkirályi tárolás után átszállításra került Kecelre a Pintér Művek szabadtéri haditechnikai parkjába, melynek megnyitójára 2000.05.18-án került sor. Göncz Árpád akkori köztársasági elnök részvételével megtartott ünnepélyes megnyitásán készült alábbi videón a 104-es 57:22-nél látható:


Érdekesség, hogy a 104-es ugyan 1997-ben repült utoljára, 2000-től múzeumi tárgyként funkcionált, de hadrendből történő kivonására csak 2007.06.15-én került sor, azaz elviekben 7 évig kecelen úgy volt kiállítási tárgy, hogy elméletileg még maga a gép is hadrendben állt. Természetesen a valóságban már nem számoltak vele, mint bevethető (tartalék) ugyanis az I. nagyjavítás utáni naptári üzemideje 2000-ben már régen lejárt.

A 104-es oldalszámú harcihelikopter viszont azon szerencsések egyike, ami (hasonlóan a szolnoki 114-eshez) szinte érintetlenül vészelte át a múzeumba kerülést, sőt azóta is 99%-ban abban az állapotában van, mint amikor 1997-ben utoljára a fellegekbe emelkedett. Csupán pár dologtól (pl.: RIO jegesedésjelző, fegyverrendszer, egyik PZU, helyére egy NDK-s került) fosztották meg, de elmondások szerint még szentkirályi kerozin lötyög(ött sok évig) a gépben. Eddig ez tehát a pozitívum, ami viszont egy kicsit beárnyalja ezt a képet az az, hogy a gép állapota nemhogy 2013 óta, de lényegében 1997 óta nem változott. És a több mint 20 évnyi szabad levegő és szikrázó napsütés megtette a hatását.

Így többek között a keceli 104-es Mi-24D tökéletesen illusztrálja, hogy a PG-s nagyjavítás során az alapszín a zöld volt, és csak ezután kerültek fel a barna foltok, illetve alulra az égszínkék. (Részletek itt.) Ugyanis a zöld alapszín minden esetben megmaradt, azonban a barna (homok) szín sok helyen már majdnem teljesen le is kopott.
De illusztrálja azt is, hogy mi az ami korrodálásra hajlamos a gépsárkányon...

Ugyancsak érdekesség, ami lényegében egy véletlen, hogy a hazánkban rendszeresített 5 db 4-esre végződő Mi-24-es közül 3 (de lényegében 4) már biztosan megmenekül az utókornak: a 104-es Kecelen, a 114-es a RepTárban, az 574-es a szolnoki körforgalomban került kiállításra. A 714-es (Boci) még a bázison van, de a helyi értéktárba már bekerült, így már csak a frissen nagyjavított 334-es Mi-24P sorsa a kérdéses.

A 104-es aktívan

A 104-es (párban a 111-essel) egy 1980-as évekbeli éleslövészet alkalmával. (A teljes bejegyzés itt: "Tűz a levegőből" - Beszámoló egy 1982-es éleslövészetről)

Itt már rendszerváltás után, de még 1996 előtt láthatjuk a 104-est egy olasz fotós képén. (Forrás: www.avia.info) (Háttérben két, még orosz festésű Mi-17-es és egy ugyancsak orosz, azaz nagyjavítás előtti festésű Mi-24V).

A 104-es pályafutását szerencsére semmilyen komolyabb esemény nem árnyékolta be: a helikopter 9 társával együtt 1980.10.27-én együtt érkezett meg orosz hajózókkal és készleteivel és pótalkatrészeivel Szentkirályszabadjára. A forgószárnyasokat átvételi bizottság vette át, majd berepülte, de nem sokkal később már feladatot is látott el az 1. század kötelékébe beosztott - ekkor még - 100-as oldalszámú Mi-24D. (A 104-es végig egyes maradt, azaz az 1. harcihelikopter század majd a hozzá tartozó Fekete Bárány üzembentartóktól vonult "nyugállományba". Első mechanikusa Lesták Gábor őrmester volt.) 
Egyedüli feljegyzett esemény a 104-essel 1992.06.02-én következett be, amikor is gép szabadturbina fordulatszám-szabályzó rendszer meghajtó egységének mechanikai roncsolódása következett be, azonban a személyzet (Kiss Sándor alezredes pilóta és Fehér István főhadnagy operátor) sikeres kényszerleszállást hajtottak végre még a repülőtér területén belül. A gép nem sérült, javítás után még repülhetett.

A 104-es Kecelen: 

A 104-es 2000 májusa óta a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Haditechnikai Parkjában, avagy más néven a Keceli Pintér Művek imopozáns méretű és a felvonultatott haditechnikai eszközök széles tárházát nyújtó parkjában tekinthető meg. Az alábbi képek is itt készültek 2013 márciusában.
(KÉPEKRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!)

Megjegyzés a képekhez: az UB-32-es blokkok nem a lángterelős "szoknyájú" Mi-24-es verziók, hanem a MiG-ek blokkjai, illetve az No3-as pilonról is elindult egy hatástalanított Falanga...
(Amúgy a Mi-24-es mellett kiállított 10424-es Mi-8-ason sem a helikopteres UB-16 verzió, azaz az UB-16-57KV NIR blokkok kerültek fel, hanem úgyszintén MiG-ekre valók. Sajnos Kecelen további pontatlanságok is megtalálhatóak, példaként említve még Mi-1-es magyartarka festését...) 














A beltér, hasonlóan a külső állapothoz, azért lassacskán "megadja" magát: a deszanttér mennyezete már lefoszlott, a többrétegű páncélüveg is elsárgult, de a műszerek túlnyomó többsége megvan. (Legalább is 2013-ban még megvolt.)




















---------------------------

Adatok forrása: Kenyeres Dénes és Brandt Gyula

---------------------------
* kezdetben egy félreszámozás miatt nem a 104-es oldalszámot festették fel rá, hanem a 100-ast. Bővebben lásd: "Egyszerűen nem lehet betelni a látvánnyal!" - Látogatóban Pápán, a 109-es Mi-24D lakhelyén - 2018. május

Megjegyzések