Magyar katonai helikopterek egy külföldi fotós szemszögéből I. rész - 1995. július/szeptember

Carl Brentet azon kivételes szerencse érte, hogy 1995 júliusában, majd később 1996 folyamán is hazánkba látogathatott egy hadgyakorlat keretében. Ugyanis akkoriban kezdődtek el Magyarország és a NATO (legtöbbször amerikai) egységei között hadgyakorlatok/együttműködések. Ilyen volt például az 1995-ös Combined Rescue gyakorlat, melyen a 87. BHHE is részt vett 9 Mi-8/9/17-es helikopterrel.

Carl Brentnek ugyanakkor nemcsak azért volt nagy szerencséje, mert kevés nyugatiként nemsokkal a rendszerváltás után látogathatott el hozzánk, s nemiscsak azért mert a bázis(okra) bejuthatott, hanem mert még akkor kaphatta lencsevégre a Magyar Honvédség légierejét, amikor az még utoljára ereje teljében volt. Nemsokkal a '95-96-os időszak után a nagyjavításra küldött helikopterek száma egyre kevesebb lett, majd végül 2004-ben végleg be is fejeződött. (Feltámadásra - igaz már nem akkora mértékben - egészen mostanáig, azaz több, mint 20 évet kellett várni: a most megkezdődött nagyjavítások, és gépvásárlások bizakodásra adhatnak okot.)

Carl tehát nagyon szerencsés volt, mert olyan gépeket kaphatott lencsevégre, amiket nemsokkal később üzemidő lejárta miatt végleg leállítottak, több nagyjavítást nem értek meg. Bekerültek a Jurrasic Parkba, majd onnan a többségüknek már végleg az enyészet jutott osztályrészül. (Lásd szomorú írásunkat itt.)

Carl Brent tehát értékes örökséget hagyott ránk: nagy szerencsénkre nem felejtette otthon fényképezőgépét magyarországi túrái során, kiváló képeket készített, és ezeket több helyen meg is találhatjuk/találhattuk az interneten. (Forrás mindig feltüntetve.) Mi azonban nem szimplán a képeket rendszereztük, és osztjuk meg, hanem egy-két megjegyzést, kitekintést is hozzáfűzünk, így állítva harci és szállítóhelikopteres emléket.

Mi mással is kezdhetnénk, mint egy számunkra oly kedves látvánnyal: 9db Mi-24D/V vegyesen a déli végen. A 9-ből kettő V ideiglenesen üzemképtelen. (Az egyik biztosan a 717-es a másik talán a 713-as) Előtérben (jobb alsó sarokban 711), mellette a 008-as. A 711-es 2017/2018 folyamán nagyjavításra kerül, a 008-as pár évig még üzemben maradt, egészen 1998 áprilisáig. Ma magánkézben van...

...s állapota már 2012-ben sem volt éppen a legjobb. (Ekkor Zamárdiban volt megtekinthető, lásd itt.)

Következő kép egy igazi szentkirályi életkép harci módra: előtérben az 578-as Mi-24D éppen most tért vissza, míg a háttérben (talán az 583-as) indul el feladatra. (Az 578-as ma Kecskeméten, mint földi statikus soron kiállítási tárgy tekinthető meg. (Aktív korából itt, míg 2007-ből itt olvashatunk róla.)

Akárcsak az 578, úgy az 575-ös is viszonylag hamar földre kényszerült a többi 500-as Mi-24D társával szemben, így kevés a gépet aktívan megörökítő fotó maradt fent. Főleg nem olyan, ami az első nagyjavítást követően megkapott festését mutatja meg! 1995 júliusát írunk, és a 2. nagyjavítást 1998-ban kapta meg. Sorsa ugyanúgy a tököli halálsor lett..

...lerongyolódva és megcsonkítva. (Bővebben: itt) Mai tartózkodási helye és sorsa ismeretlen.

De nemcsak a Mi-24-esek, hanem a derék szállítóink, sőt a Mi-17P-ink is aktívak voltak. Előtérben a 707-es Mi-17P-nk, becenevén pinpongasztal, míg a háttérben a sima szállító feladatkörű 703-as Mi-17-es látható. Utóbbi 2017-es nagyjavítást követően ma is repül, sőt Mi-17N, azaz éjjeli repülést elősegítő rendszerekkel került felszerelésre. A 707-es 2004-ben nagyjavítva lett, de már mint sima szállító feladatkörű Mi-17-es. Ma már nem aktív, de a hadrendből sem vonták ki.

Akárcsak a 703-as, a 701-es is még eredeti orosz kamuflázzsal látható. Ez nem véletlen, hiszen első nagyjavításukra még nem került sor, így nem kaphatták meg a Dunai Repgépgyárban a magyartarka színt sem. A 701-est 2017-ben szállították ki nagyjavításra, így újból repülni fog!

Carl Brent ugyanakkor nemcsak a szentkirályszabadjai helikoptereket, a bázis mindennapjait, hanem az ott nagy békességben élő ürgéket, egészen pontosan egy figyelő példányát is megörökítette, elvégre ő is kíváncsi volt miféle szerzet ez a nyugatról jött emberfia. :-) 
Amúgy egy anekdota szerint történt egyszer, hogy egy pilóta kénytelen volt kislányát bevinni a bázisra, mivel a felesége és az óvoda nem tudta fogadni az akkor 5-6 éves gyermeket. Repülni meg hát ugye kellett. Nos, így történt, hogy míg apuka repült, addig a derék műszakiak kigondolták, hogy mivel nem kötötte le a harci és szállítóhelikopterek hada, és hátszegény kislány mégse unatkozzon, így kiöntenek neki egy ürgét, és az majd leköti figyelmét, míg apukája odafent a fellegekben jár. No, de az ürgeöntéshez víz kell, sok-sok víz. Mivel azonban ez nem volt kéznél kellő mennyiségben, így maradt a kerozin. Ekként tehát megpróbálták az ürgelyukba dugott kerozinnal kiönteni szerencsétlen párát. Azonban több liternyi keró elhasználása ellenére sem jártak sikerrel, mivel az ürgék a föld alatt komoly hálózatot építenek ki, ami rendre elnyelte a beömlött kerozint. Így hát nem lett ürge sem, ellenben a kerómennyiség egy kicsit megcsappant. Persze ez sohasem történt meg. Ezt mi is csak úgy hallottuk... :D

Előtérben ugyancsak a 701-es, a háttérben a 702-es Mi-17-es látható. Ugyan utóbbi tartósan, több mint 10 évet a földön töltött, de 2017-ben - ipari szintű nagyjavítást követően - ismét hadrendbe állt. Feltámadásában nem sokan hittek, de a csoda bekövetkezett!

Ugyancsak nem hitt benne senki, de a Luftwaffe-tól megörökölt Mi-24P-k nagyjavítása is megkezdődött! (Bővebben az elszállítást lásd itt illetve az NDK-s helikopterek történetét itt.) Amúgy Carl pont akkor örökítette meg az exNDK-s Mi-24D/P-ket, amikor azok nemsokkal korábban hazánkba érkeztek. Ekkor sorsuk még bizonytalan volt.

Előtérben a 6220-as, háttérben a 6223-as. Két exiraki Mi-8T helikopter. A 87. BHHE 1992-ben ezt a két darabot vette át a nagyjavítás után először, a többi 8 db a szolnoki bázisé lett. Később átkerült még a 6200 és a 2656. Ma már egyik szentkirályi gép sem repül, hadrendből történő kivonásuk is megtörtént.

A 6220-as 1995 szeptemberében.

A 10444-es Mi-8T-nk ejtőernyősökkel a fedélzetén indul feladatára. Sajnos - többi "tíznégyes" társához képest már ez sem repül. 2005-ben kivonták és ma Kövesgyűrpusztán van egy magángyűjteményben. Viszont állapota ép, sőt rendszeresen karban van tartva!

Előtérben a 10425-ös, míg a háttérben a 6200-as Mi-8T. Előbbit 1998-ban vonták ki. Utóbbi még hadrendben van, de már egy ideje nem repül.

A 10445-ös Mi-8P-nk sajnos tragikus számsorral vonult be a magyar repülés történetébe. (Bővebben: Egy szomorú, 10 éves évforduló - Lükő Zsolt emlékére)

A 730-as Mi-8P-ről ez a kép Szolnokon készült. Az 1997-ben, azaz nemsokkal a kép elkészülte után, selejtezett gépet 2014-ben szétbontották, ma a hátsó törzsrésze és a svanc egy darabja maradt csak meg emlékként. (Ezek is Kövesgyűrpusztán vannak)


Vissza a harciakhoz! Megörökítésre került a 005-ös Mi-24D-nk pihenő...

...illetve közvetlenül felszállás előtti állapotban is. Sajnos ezen gépünk sem kerülhette el sorsát...

A 005-ös Mi-24D-nk lepusztult állapotban 2011-ben. Nagyon nagy szívfájdalmunk, hogy a magyarországi első Mi-24-es helikopterünket ma már nem tekinthetjük meg sehol sem. Például a lengyeleknél és Bulgáriában megőrzésre kerültek az első 00-s Mi-24-esek. Balszerencsénkre az első Mi-8-asunk (927-as oldalszámú) sem maradt meg az utókornak, mivel az pedig lezuhant. (Többi fotó a 005-ösről itt.)
 
A 107-es Mi-24D-nkről ez a fotó már a II. nagyjavítása után készült, mely egyben utolsó is volt a gép történetében. A gép, a kép készültét követő két éven belül már nem volt többet a levegőben! A II. nagyjavítás után mindösszesen 274 órát tölthetett még a kék égen.

Sorsa, tartózkodási helye - akárcsak az 575-ösé - nem ismert. (Több kép a 107-esről itt.)

Előtérben a 111-es, míg a háttérben a 117-es Mi-24D-nk. Utóbbi nem más, mint szeretett Csőrikénk!

Ugyan a számunkra oly kedves 117-es oldalszámú Mi-24D 2009 júniusában nem volt jó bőrben, de legalább megmenekült. Ma - egy teljes újrafestést követően - a szolnoki RepTárban tekinthető meg.

A 111-es története ugyanaz lett, mint a 107-esé és az 575-ösé. 2011-es állapota itt. A K20111-es gyártási számú gépünk a II. nagyjavítás után még a 107-esnél is kevesebbet repült a hadrendből történő kivonásáig: mindösszesen 251 órát, jóllehet ez az érték 1000 is lehetett volna!!

A 118-as is csak 298 órát repült az utolsó nagyjavítása után. A 118-as 1998.06.30-án repült utoljára. Ma Szolnokon van a bázis bejáratához közel.

Mivel Carl a gyakorlaton résztvevő (amerikai) helikoptereken is utazott, így történhetett, hogy el tudta készíteni ezt a nagyszerű képet a K20119-es Mi-24D-nkről, ami az utolsó 100-as sorszámú gépünk volt. Utolsó repülésére 2000-ben, kivonására 2007-ben került sor. Utána tansegédlet lett Szolnokon, ahol ma is megtalálható.

Előtérben a 716-os, háttérben a 717-es látható. Utóbbi elvileg újból a levegőbe emelkedhet a mostani hadsereg-reformnak (Zrínyi2026) köszönhetően, igaz több, mint 16 évnyi földön rostokolás után. (Bővebben: Feltámadó Mi-24-esek. A maradék négy? - 713, 717, 718, 719)

A 716-os, köszönhetően díszfestésének a szolnoki értéktárba került, így nagyjavítására nem kerül sor a Zrínyi2026 program keretében.
Itt amúgy a II. nagyjavítás utáni festésével láthatjuk, míg az előbbi, 1995. júliusban készült képen még az I. nagyjavítás utáni kamuflázst viseli. Jól látszik, hogy az első nagyjavítást követően az égszínkék festés még sokkal hullámosabb volt, mint a második után.

Elviekben a 719 is megérheti a III. nagyjavítását! Ugyan még ki nem szállították, de nagyon nagy esély van bekerülni az utolsó 4-es szállítmányba. Itt azonban még az első nagyjavítás utáni díszében látjuk. 

S végül a K220720-as Mi-24V-nk. A 720-as már kiszállításra került 2017-ben, így ő már biztosan megéri a III. nagyjavítást. 

 Érdekességek a végére:

Carl a szolnoki repülőgépmúzeumba is ellátogatott. Ekkor a Mi-4-es még néphadsereges felségjelzéssel és 13-as oldalszámmal volt kiállítva. (Ezután nem sokkal lett átfestve a 13-as 27-es számra és a csillag felségjel a forradalmi 1956-os trikolórra)


Egykoron - más kivont gép hiányában - a 10422-es Mi-8T volt kiállítva a szolnoki repülőmúzeumban, mint kiállítási Mi-8-as példány. Az 1972-es gyártású gép 1976-ban zuhant bele a Balatonba. Sajnos a személyzet nem élte túl a katasztrófát. A gép viszont igen, s csak akkor lett végleg selejt, amikor a kiemelés során megsérült.

Carl Brent nagyon aktív volt. Majdnem minden jelentős repterünkre eljutott, és gazdag fotódokumentációval tért haza, köztük olyan unikális képekkel mint az itt látható kecskeméti - kivont - MiG-21-esek.

Az 1995-ös hadgyakorlat során 2 db MH-53J Pave Low II helikopter is szentkirályra települt. Ezek közül az egyik látható a szentkirályi alakulat 10419-es Mi-8T-jének társaságában. A 10419-es kivonása után külföldre került. Aktív képek róla itt. A 10419-es mellett még 4 minyó egy Mi-9-es és 3 db Mi-17-es is részt vett a hadgyakorlaton. 


----------------

Adatok forrása: Brandt Gyula hozzájárulásával! 

----------------

II. rész: Magyar katonai helikopterek egy külföldi fotós szemszögéből II. rész - 1996. július 20-26 és 2001. szeptember 11-21.

Megjegyzések