"Jóóóóreggelt Szentkirály!", avagy nyílt napok és azok festett gépmadarai - Visszaemlékező: Juhász János ny. rep. alezredes

A porondon jobbról Juhász János, közismert nevén Juci'bácsi a szentkirályszabadjai nyílt napok meghatározó hangú és humorú narrátora. Balról Gödri "Dedi-sas" Dezső ny. rep. alezredes látható, ekkor mint rendezvény repfőnök. (Sajnos már Dezső sincsen közöttünk. 2014.05.21-én, 59 évesen Ő is csatlakozott az égi kötelékhez.) A bejegyzés fotói: Juci'bácsi blogja

"Jóóóóóreggelt Szentkirály!" hangzott fel Juhász János nyugállományú repülő alezredes - azóta legendássá vált - felkiáltása a 2000-es évek körüli szentkirályi nyílt nap kezdéseként. Juhász János, közismert nevén: Juci'bácsi, a magyar katonai helikopteres repülés egyik közismert alakja. Személyiségét és stílusát - no meg nem utolsó sorban - hangját adta a különböző magyarországi légi eseményekhez, nyílt napokhoz. Hangját országszerte akkor ismerte meg mindenki, amikor a TV adások számoltak be az egykori szentkirályszabadjai 87. Bakony Harcihelikopter Ezred nyílt napjairól, ahol is minden alkalommal ő volt a porondmester-narrátor. Munkásságát tekintve nemcsak a katonai területen volt aktív, hanem mind a mai napig grafikusként is dolgozik. Blogja - rajta sok-sok archív fotóval és érdekességgel - itt, egy 1998-ban vele készült interjú pedig 37:52-től itt tekinthető meg.

Juci'bácsival az egykori szentkirályi nyílt napokról, az azokon elvállalt kitüntetett szerepéről beszélgettünk. És persze nem maradhatott ki a visszaemlékezésből azon momentum sem, hogy Juci'bácsinak elvitathatatlan szerepe és érdeme van a hazai festett díszmadarak létrejöttében is.
  
Miért pont rád esett a választás?
A hajózó állomány választott meg a tudtomon kívül, valószínű azért mert sok jókedvű plénumos foglalkozást tartottam korábban, meg mert amúgy is dumás voltam. Persze több és sokszor jobb nagydumás és "Humor-Harold" - főleg pilóta - volt az alakulatnál, de ők inkább repültek. De önmagában a Humoreszk és a Nagydumásság nem elég ehhez a feladathoz.

Mennyit készültél egy nyílt napra? 
Egy életet addig, mert ehhez szerves fejlődés szükséges. Egyébként a tervezési és szervezési időszakkal megegyezően készültem, plusz túlórában és otthon szabadidőben "agyilag bekötve".
  
S mit készültél? Álló-ülő képesség, kipihentség, hang "beéneklése", bátorító beszélgetések stb.? 
Fizkultúra adott volt a hajózó paramétereknek megfelelően. A dumákat és bemondásokat azért fel kellett építeni és meg kellett alkotni. Nyerstojás nyelés előtte este és reggel, mint az operaénekesek, kenő-tej és narancslé. Persze keveset, mert ha többet akkor pisilni kell rohanni. A sört is kipróbáltam (mert hozták) de szárítja a szájat. Bátorító itóka 3 cl. egyszer volt tán valami házi rettenetes illemből a II. alkalommal a Hiradó ÜTI melletti közvetítő helyiségben mert prominensen hozták. Sok volt a amúgy a zavaró "baráti tényező", mert nem volt ajtónálló. A színpad már jobb volt ebből a szempontból.

"...ebből zuhanást, majd gyorsítást hajt végre, körülbelül most a helikopter 120-140km/h-val halad, ebből hajtja végre majd a legyező fordulót, és nézzék!! Milyen kecses!! Majdnem mint egy önfeledt molylepke, olyan szépen csinálja ezt a fordulót! Szinte adja magát a helikopter!" (Videóban: 5:03-tól) (A bemutatót amúgy Kiss Oszkár őrnagy, az ezred szállító helikopter berepülő pilótája repülte. Sokunk által nagyra becsült Kisoszi, a kiváló repülőtudással rendelkező légi virtuóz egy tragikus síbalesetben vesztette életét 2006-ban.)

Emlékezetes és felettébb egyedi konferálási mondókád spontán jött, vagy azért egy-két gondolatot előre feljegyeztél magadnak, hogy ez majd jól fog hangzani? 
Ki lett gondolva, meg lett tervezve. A mondandó 75%-ka tervezett és leírt a többi szabadon jött a tudásbeli és szituációs keretek között. A zene is tervezett és programozott volt, melyben működtek a szereplők által hozottak is.

Volt olyan hogy próbáltál? Azaz a nyílt nap előtt gyakoroltad, hogy milyen lesz a nagy napon?
Elgyakorolni nem lehet, csak átgondolni. A főpróba az nem rólam szólt, hanem a repülésről. Persze a bevezető köszöntő beszólást bepróbáltam és csiszoltam. Az utolsó percig ment a tervező és szervező-munka. A narrátor feladat is kőkeményen tervezett volt.

Juci'bácsi beköszönései a nyitóképnél egyediek és emlékezetesek voltak. Csakúgy mint a búcsúzásai: "Ez volt tisztelt Hölgyeim, Uraim a légi díszmenet. A repülősök így menetelnek. A levegőben. Ezért nem fognak látni a földön díszmenetet. Ugyanis ez repülős szokás, hogy ilyen esetekben csak a levegőben..." - hangzott el a 87. Bakony Harcihelikopter Ezred utolsó kiképzési repülésén 2004.07.08-án.

Melyik volt az első nyílt napod (szereplésed?) 
Talán 1994 körül az LHSA-n. (LHSA = Szentkirályszabadjai repülőtér ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) neve - megjegyzés tőlünk.)

S az utolsó? 
2003-ban vagy 2004-ben de akkor már nyugállományban voltam és hívtak. (A szentkirályszabadjai búcsúrepülésen is Juci'bá volt a narrátor, de egyéb szereplései még később is voltak. Lásd. például itt. - megjegyzés tőlünk.)

Szentkirályszabadjai "Laktanyai Nyílt Nap" 1994-1995 körül. Előtérben Juci'bá, háttérben Valkó Ágnes. Ezek voltak Juci'bácsi első fellépései. 

Melyik volt a legemlékezetesebb? Miért?
Elég sűrű progik voltak, hogy ne tudjam megjegyezni. Különleges illetve vészhelyzeti eseményünk nem volt. Arra azért emlékeznénk. Ziccerek persze voltak mert az ilyenkor normális de megoldotta a csapat és az egyén.

S a legkevésbé emlékezetes (ne adj Isten legrosszabb/kellemetlenebb?) 
Ilyen nem volt. Persze kellemetlen szituk adódtak. A második nyílt nap után már elegem volt magamból, nem akartam csinálni. Úgy éreztem, hogy kiégtem és szerettem volna, hogy más is hozzáférjen a sikerélményhez. De ezredparancsnoki parancsban kaptam a továbbfolytatási feladatot.

Hogy kell elképzelni a Te ceremóniamesterségedet? Miből állt a napirended? Mondjuk egy szentkirályi nyílt napon, kb 1999-2001 körül?
Ilyen nincs, hogy napirend, hanem a terveknek megfelelő feladatrendszer. Rossz volt korán kelni, mert későn fekvő vagyok és nem koránkelő. Reggel egyből közvetlen előkészítő majd az éles aktív munka következett. A "Napirend" végén alig éltem a kimerültségtől, mert ezek simán egy 10 órás tömör kreatív műszakok voltak.

Mennyire irányítottad Te a nyílt napot? Eltérhettél a napirendtől?
Nem napirend, hanem Levezetési terv meg egyéb biztosítási tervek voltak, valamint a Repülési Tervtábla. A tervező-szervező munka során erősen befolyásoltam a programszervezést, mert a közönség az első: nekik csináltuk. Változtatásokat amúgy csináltam a végrehajtás során, de csak igen aprókat. Voltak különböző operatív csoportok, melyek többsége be volt hozzám kötve. A Tervtábla volt az elsődleges és a repülésbiztonság, utána jöttek a műsorszempontok, ami utóbbi viszont a tervezés és szervezés alapját képezte. A tervhez ragaszkodtunk, az egyéb problémák felmerülésekor apróbb helyesbítéseket végezhettem mint "porondmester". Az egyik fő feladatom volt az esetlegesen bekövetkező Vészhelyzeti események közönség felé való menedzselése.

Akkor ezek szerint volt olyan hogy vészforgatókönyv? Ha egyszer bekövetkezik a krach, akkor mi lett volna a Te szereped? Beszéltetek erről?
Természetesen mert a repülés az veszélyes üzem. Igen, egyeztetni kellett sok mindent a Szolgálatok és csoportok között. Később az STO (Survive To Operate - Túlélés a Működéshez) repülőtéri/légibázis terveknek megfelelően. Én mint koordinátor a közönség felé láttam volna el tájékoztató és irányító feladatot a helyzet jó átlátása és ismerete szempontjából.

Járt valami a ceremóniamesternek? Például plusz szabadság, egyéb díjazás stb.?
Nem mert szolgálati feladat volt. Kaját és ivóanyagot persze térítésmentesen kaptam és hozták, akár kértem akár nem. Mikor nyugállományúként visszahívtak, akkor már egyéni vállalkozói számlára működtem 40.000,-Ft-ért. 

A személyzetekkel egyeztettél, hogy mit fognak csinálni (repülni), hogy Te tudd élethűen és precízen tájékoztatni a közönséget? 
Természetesen minden bemutató személyzeti tájékoztatón és egyeztetésen részt vettem, meg nálam is volt Tervtábla meg maga a műsorterv és a bemutató elemek leírása: típus, személyzet/ugrók mit mutatnak be, stb. Az élethű tájékoztatás nehézkes lett volna az akkori technikai feltételek mellett, de a reális időbeni az jól működött. A fő feladat a katonás korrekt tájékoztatás volt. Ez nem a "Stand Up" műfaj! - mert nem a közönségszórakoztatás az elsődleges célja a rendezvénynek, persze a jó hangulat azért szükséges a sikerhez.

Ki voltak a segítőid, akár név szerint, akár név nélkül? (Pozíciók: például hangmérnök?) Nekik mennyire kellett katonának lenniük?
A hangmérnök Én voltam az első 3-ban a saját 'Akai' lemezjátszómmal lemezeimmel és magnómmal. Utána már jött a számítógépes tervezés és a Hadműveleti és Kiképzési osztály elektronikus tehetséges beosztottjaival. A hangszórók telepítését és üzemeltetését meg a megbízott iparosok végezték a Híradó Szolgálat vezetésével, persze katonai javaslatok alapján. Később Gödri "Dedi" Dezső rep. őrnagy majd alezredes, harcihelikopter századparancsnok volt a repülő helyettesem és Valkó Ági ftőrm. pk. segítője volt ejtőernyős a Női hang a színpadon. Kellettek is de nagyon.

Egy szigorú szempár és egy narrátor kíséri nyomon minden mozdulatát a 2001-es nyílt napnak: a nyílt napok zökkenőmentes lebonyolítása komoly csapatmunka és szigorú szabályok mentén zajlott. 2001-ben a nyílt nap szervező parancsnoka Ágoston Ferenc őrnagy (ezred kiképzési főnök) és Kostyák György alezredes (Mi-8/17 századparancsnok) volt.   

Nem sajnáltad amúgy, hogy nem Te repülhetsz ott a közönség előtt, hanem "csak" a hangodat hallják?
Nem, mert Én adtam el a "terméket" és ez hatalmas élmény és elismertség volt, persze nagy felelősséggel. Sokszor még a mai napig a hangom - dumám - alapján ismernek és azonosítanak be. Sajnos a végrehajtó repülő és ejtőernyős személyzeteket csak a Narrátor bemondása alapján lehetett beazonosítani. Akkor még nem voltak Real Time kivetítők és On-board kamerák.

Juci'bácsi szállítóhelikopterben, mint másodpilóta. A nyílt napokon nem emelkedett a fellegekbe.

Mi volt a legérdekesebb eseted így nyílt napokon? 
Mikor Prominens személyek engem csesztettek a színpadon a VIP kajajegy megszerzésével. Meg mikor az ERGO-s Szikora Robit helyretettem műsorszervezésileg.
 
Külföldre elkísérted az ezredet? 
Nem egyszer sem, bár sokat voltam PfP-és és NATO-ós szolgálati kiküldetésen. Mire elkezdtek külföldi demókra járni én már nyugállományú honvédtisztként mellékállású grafikus egyéni vállalkozó voltam 2000-től.

Juci'bácsi napjainkban: a grafikai tudás és katonai (főként légierős) tapasztalat egyedülálló képeket és grafikákat eredményezett, melyek között vannak... 

...oldalnézeti ábrák - majdnem az összes magyarországi repülő és helikoptertípust ábrázolva - és vannak egyéb metszetek, vicces-humoros grafikák, illetve emléktablók is. Több önálló kiállítása is volt már.

Azonban nemcsak ceremóniamester, hanem díszlettervező is voltál. Honnan jött az ihlet?
Gyerekkortól meg a filmekből, TV-ből és az ebből összemixelt gondolataimból. 

Első műved a 117-es oldalszámú Mi-24D, becenevén: Csőrike. Milyen volt Csőrikét látni először a földön, majd repülni? Gépedként tekintettél rá? 
Már a gyártását is láttam, mikor visszaértem a szabiról. Akkor még nem sascsőre volt hanem inkább lúd, amit szóvá is tettem - alátámasztásul festett képeimet mutattam meg. Aminek persze sértődés lett a vége. No de egy katonától ilyet? Akkor már igen aktív airbrush festő voltam. Jó volt látni a dekort, de nem sajátként tekintettem rá, hanem egy csapatmunka sikeres eredményeként.

Csőrike, Aranyszarvas, Csőrike II. Melyik a kedvenced? Vagy úgy kérdezzük inkább: Mi a sorrend, ha van sorrend? 
Csőrike-I. mert a név is az enyém. Igaz ez amúgy az Aranyszarvasnál is. A Csőrike I. Kaptur Józseftől (ny. rep. őrnagy, 1. hchel.szd.pk) indult mikor beállított hozzám 1994 körül, hogy a század repnapra ki kellene festeni egy 24-est tigrisre vagy cápára. Mondtam neki, hogy egyik sem honos állat nálunk, meg nem is repülnek. Na ez után indítottam be az "agyfingó berendezésemet" és az orrforma adta a csőrformát. Levázlatoltam, majd a HDM Írnok-rajzoló Gyurcsány "Gyugyu" Zoltán Gyurcsány Misi helikopter vezető fia, mint kiváló karikaturista és makettező meg pontosított. És beáldozta a saját 1/48-cas MONOGRAM modelljét és szépen megcsinálta. Ezt fogadta el az Ezred vezetése. Persze a graffitis Simkó Zsolt némi saját meglátású változtatásokat eszközölt rajta, ami végül is szintén jó lett. Ő teljesen betollazta én hagytam volna a farkán a gépszám körül némi military eredeti kamuflázst.
De a Golden Hind szorosan Csőrike nyomában van, mert a Japán 'Hasegawa' makettgyártó cég felvette a palettájára. Tehát világhírű lett az ötletem és grafikai tervem. (Gyurcsány Mihály: őrnagy, harcihelikopter pilóta és sajnos már Ő sincs közöttünk.)

A vázlatból...



...makett, majd...





...festés után egy legendás gépmadár született meg!

Melyikre vagy a legbüszkébb? 
A Hazegavásra

Repültél mindegyikben - miután - megkapták a díszfestést? 
Nem csak végigtaperoltam őket. Fényképezni meg nem nagyon lehetett akkoriban a katonai rendszabályok miatt. Nekem igen sok papír és operatív szervezőmunkám volt Hadműveleti és Kiképzési osztály vezetője és Törzsfőnök helyettesként. A repülés az a ritka manna volt számomra.

Szállító-helikopter sohasem volt tervbe-véve hogy kifestésre kerül egy?
Nem merült fel. Bár a szolnokiak valami évfordulós trikolór dekort csináltak amit a "Kanyi" repült. Nem lett volna egyszerű a "Csipkebogyó ill. Derék/Csípő" momentum vagy akár a "Borz" sem. Bár VIP festéstervre kaptam MH Légierő Vezérkari főnöki megbízást mint már nyugállományú, de pénz hiányában nem került a megvalósítására.
(Juci'bácsi a szolnokiak 2001-ben díszfestéssel ellátott 6223-as Mi-8T-jére gondol, mely a "100.000 repült óra katasztrófa nélkül" jubileumi festést kapta meg.)

Köszönjük szépen az interjút!

Gödri Dezső és Juci'bácsi a 2000.09.09-ei nyílt napon. Ezen a nyílt napon mutatkozott be először a 117-es oldalszámú Mi-24D-es harcihelikopter, ami rétisas mintázatú "kamuflázst" kapott, beceneve pedig "Csőrike" lett. (Az első bemutatót Rolkó Zoltán és Horváth Alajos repülte a díszfestésű géppel. Alajossal külön interjút is készítettünk, melynek címe: Bemutató repülés Mi-24-essel - Visszaemlékező: Horváth Alajos ny. rep. őrnagy)

---------------------------------
Visszaemlékezés-sorozatunk korábbi részei:



Megjegyzések