A veszprémi Mi-24-es emlékmű állításának részletei II. - Újabb részletek (2018.10.26.)


Jelenleg a gép kb 3,5 tonnát nyom, mely a kiállítási súly esetében már 5,5-6 tonnára fog nőni.

Ez év májusában adtunk hírt arról, hogy megkezdődött a veszprémi harcihelikopteres emlékmű alanyának, az egykoron 96+36-os Luftwaffe oldalszámú, hazánkban soha üzembe nem állított Mi-24D helikopter kiállítási tárgyként történő előkészítése.

Májusban a kiválasztott helikopter még Szolnokon volt, ott kezdődött meg a kikönnyítése, azaz minden olyan berendezés kiszerelése, ami a kiállítás során nem szükséges, hogy a gépben benne maradjon.

Ami a múltkori bejegyzésünk óta történt változás, hogy a Mi-24-es emlékmű nem a veszprémi Tesco körfogalomban kerül majd kiállításra (a szolnoki 574-es oldalszámú Mi-24D mintájára), hanem az egykori szentkirályszabadjai repülőtér bekötőútja mentén lesz elhelyezve. Ugyancsak újdonság, hogy az emlékmű talapzata sem lesz olyan robusztus ("kamionálló") kivitelezésű, mivel nem lesz kitéve a körforgalom veszélyének sem, illetve a helikopter a talapzaton nem behúzott, hanem nyitott futókkal kerül elhelyezésre.

Az emlékmű tervezett helyszíne a 8-as útról nézve. Természetesen ez csak egy vázlat, nem a végleges terv.

További információ, hogy a helikopter éjszakai megvilágítást fog kapni: a menetirány szerinti jobb oldali (félszárnyon elhelyezett) zöld, a baloldali piros és a farok végén elhelyezkedő fehér helyzetfény világítani fog, illetve piros ledes kabinvilágítást kap mind a két fülke, ezek áramellátását a tervek szerint napelemek fogják biztosítani. (A majak és a forgószárny kontúrfényei nem fognak világítani).

Ami rossz hír, hogy a tervezett decemberi átadás nem fog sikerülni, mivel a gép nincsen még kiállítható állapotban, illetve a kiválasztott ingatlan jogi rendezése is folyamatban van. (Amúgy a helikopteres emlékmű környezetében tervben van egy katonai logisztikai központ megnyitása, és egyszer talán a repülőtér is újra megnyitásra kerülhet, így a helikopter új helyszínen történt elhelyezése egyszer ismételten katonai környezetet biztosíthat az emlékműnek.)

A pilótakabinban két pilóta-baba foglal majd helyet, beöltöztetve, sisakkal a fejükön. 

Jelenleg a gép a kecskeméti MH Légijármű Javítóüzemben van és legutóbb statikus mérte fel teljes egészében a gépet. Vizsgálta, hogy például hol helyezkednek el a futóművek/futóműbekötések, mik a talapzat tervezett tartópontjai és ott milyen erőhatások fogják érni a gépet. De figyelembe kellett venni a felmérésnél azt is, hogy a harcihelikopter 15 fokos bólintási szöggel kerül majd kiállításra, azaz úgy fog tűnni, mintha gyorsításban lenne éppen, így orrterhelést fog kapni - s a tervezésnél ezt is figyelembe kell venni majd.
A statikai felméréssel egy időben a helyzetjelzők és pilótakabin bekábelezése zajlik, majd ezt követi a gépsárkány festése. Mindeközben pár ár alkatrész (pl.: áramszedő, PZU, UB blokkok) már lefestésre kerültek, és várják, hogy újból visszakerülhessenek rendeltetésszerű helyükre.

A gép színe - szemben az újonnan nagyjavított gépeképével - nem szürke, hanem az úgynevezett magyartarka lesz

A tervek szerint ilyen lesz a gép bal oldala...

...ilyen pedig a jobb.


PZU-k, áramszedő és vízszintes stabilizátorok lefestve

Az előkészítés gondos alapossággal zajlik...

...minden apró alkatrész, illetve alkotóelem - ami látszódni fog - alapos felújításon megy keresztül.

A rotoragy már készül, de előtérben a 9M17P Falanga irányított rakéta hordozósínjei még felújításra várnak.

A függesztett fegyverzet részét képező UB-32-es blokkok közül 2 db már elkészült.

A kiállításra kerülő Mi-24-esen nem a vadászrepülőgépekre (pl.: MiG-21) függeszthető nem irányított rakétablokk kerül, hanem a helikoptereken rendszeresített félig nyitott lángterelő végű verzió. (Lásd pl. itt.)


Köszönetnyilvánítás
Köszönjük Kaptur Józsefnek, az emlékmű állítását koordináló, az egykori ”Kerecsen” harcihelikopter zászlóalj parancsnokának az információkat, illetve képeket!

Korábbi bejegyzésünk:
A veszprémi Mi-24-es emlékmű állításának részletei - Interjú Kaptur József alezredessel (2018.05.03.) elérhető itt.

Megjegyzések