"Családi naptól, családi napig!" avagy szolnoki családi-toborzó nap és helikopteres találkozó 2018.05.26.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis a Magyar Honvédség 170. éves évfordulóján is kiváló és tartalmas családi nappal várta a bázisra látogatókat. Azonban az idei évben nem csupán "csak" családi nap volt a szolnoki bázison, hanem katonai helikopteres találkozó és egyben toborzó nap is.

Családi nap dinamikus programja illetve a statikus sor 

Évről-évre fokozódó érdeklődés követi a szolnoki bázis családi napját. Nem volt ez másként ebben az évben sem, ugyanis 2018. május 26-án egy gyönyörű napsütéses szombati napon került megrendezésre az "Ismerkedés a Magyar Honvédség fegyvereivel és eszköztárával, harcászati bemutató, tűzszerész bemutató és hadikonyha" elnevezésű rendezvény.

Az idei évben nem csupán "csak" családi nap volt a szolnoki bázison, hanem katonai helikopteres találkozó és egyben toborzó nap is. Ez természetesen megnövekedett létszámot is jelentett: a kora reggeli órákig több, mint 3540 fő regisztrált és látogatott el a három rendezvényre.
A nyílt napon az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár statikus és képesség-bemutatójára került sor. A szakmai kommentátor Fidel Ákos százados és Lázár Tibor őrnagy Urak voltak.

A népes közönség, kicsik és nagyok Dr. Koller József bázisparancsnok megnyitóját követően szem és fültanúi lehettek a 30-as oldalszámú, Kecskemétről átrepült JAS-39-es Gripen dobhártyaszaggató és látványos bemutatójának. 
Ezt a 704-es és 705-ös Mi-17-es nyitóköteléke követte, majd egy látványos szétválás és gyors magassággyűjtés az ejtőernyősök ledobásához készülődve. 
Az ejtőernyősök dobását a célszalagdobás előzte meg, majd kis és közepes illetve nagy magasságból is ejtőernyősök ugrottak. Utóbbiak amerikai MC-5, légcellás tandem rendszerű ernyőket használtak, melyek teherbírása megközelítőleg 200 kg. Ezt demonstrálták is mivel a nagy magasságból érkező ejtőernyősök "csomagot" is hoztak magukkal, amiket nem sokkal a földet érésük előtt oldottak le magukról. A kis magasságon ugrók RS 4/4 LA korlátozottan irányítható körkupolás ernyővel, míg a közepes (kb 1.200 méter) magasból ugrók már irányítható, légcellás MC-5-ös típussal ugrottak ki.  
Az ejtőernyősök után a 21-es oldalszámú Zlin Z-242L kétüléses kiképzőrepülőgép képességbemutatója következett.
A könnyed merevszárnyú repülőt egy ugyancsak könnyed forgószárnyú követte a 101-es oldalszámú AS-350B típusnévre hallgatva, ami egy szituációs gyakorlatban a fedélzetén szállított mesterlövésszel megállította a "gyanús elemeket" szállító autót. Majd a 705-ös Mi-17-esből kötélen leereszkedve érkezett meg az erősítés, akik felszámolták a maradék ellenállást, majd ugyanúgy függeszkedő helikopterre - szőlőfürtszerűen felkapaszkodva - távoztak. Az előbbi eljárás hivatalos megnevezése gyorsköteles lecsúszás (FAST ROPE), míg a terület elhagyásakor alkalmazott módszeré SPIES ROPE, azaz olyan módszer, amikor a Mi-17-es helikopter teherterének mennyezetére rögzített és a padló nyílásán kivezetett kötélhez a kiemelendő katonák bilincsekkel rögzítik magukat, majd a gép lassan elemelkedve kiemeli őket. Mindkét eljárás előnye a gyorsaság, illetve olyan terepadottságok esetén történő alkalmazás, amikor a helikopter nem tud leszállni.
A harci bemutató után ismételten a 101-es oldalszámú mókus következett (az 2 Aérospatiale AS-350B beceneve franciául Écureuil, azaz mókus), mely olyan manőverek sorozatát produkálta, melyre egy "testesebb" orosz testvér nem, vagy csak elég nehezen lenne képes. Ami az AS-350B javára szól az a könnyű szerkezeti súly mellett az a szabály, hogy nincs szabály a bedöntésre...
A dinamikus programot végezetül a 704-es Mi-17-es zárta, mely klasszikus bambizást (Bambi-bucket-tel tűzoltási feladatot) hajtott végre.
Miközben a levegőben zajlottak a képességbemutatók, addig a földön maradottak toborzó és más katonai alakulatokat bemutató illetve az eseményt támogatók promóciós sátraiba, vagy épp gyűjtők és hagyományőrzők katonai gyűjteményeit rejtő árnyas helyekre térhettek be. De a statikus soron is megtekinthetőek voltak a közelmúlt és a jelen haditechnikai eszközei, sőt aki kíváncsi volt, az kívül-belül megnézhette például a Mi-24V harci és a Mi-8 és Mi-17-es helikoptereket, sőt a MiG-29-es kabinjába is be lehetett ülni - egy kis sorbanállás után persze...
A napot a rendezvény plakátján is meghirdetett honvédségi tábori konyha "előadása" zárta: minden regisztrált résztvevő ehetett-ihatott kedvére.
(A képekre kattintva fotógaléria nyílik!)

Felszálláshoz készítik elő a Zlin Z-242L típusú kiképző repülőgépet 

A 705-ös Mi-17-es ejtőernyősökkel a fedélzetén szállt fel

Az AS-350B is elemelkedik. Felszállását nem kíséri olyan robaj, mint az orosz helikopterekét: mozgása könnyed, légies

A 30-as oldalszámú JAS-39-es Gripen áthúzásával nyitotta meg az idei családi napot. Manőverei - többek között az elképesztő tolóerőnek köszönhetően - helikopteres világtól eltérő, egyedi látványvilágot eredményez

És már robognak is a közönség felé a nyitóköteléket adó Mi-17-esek.

A vezérgép a 705-ös, míg a kísérő a 704-es Mi-17-es. Ez a két gép volt az, amely a pár nappal korábbi Hot Blade 2018-as, Portugáliában megrendezett hadgyakorlaton is sikeresen részt vett

Ejtőernyős dobás közepes magasságból

Ejtőernyősök érkeznek irányítható, légcellás MC-5-ös ejtőernyőjük biztonságában a föld felé. "Lehoztak" az égből Szolnok városának, a szolnoki bázisnak, de a NATO-nak és az Európai Uniónak is a zászlaját, és természetesen a nemzeti trikolór sem maradhatott ki

A Zlin Z-242L is látványos bemutatóval szórakoztatta a megjelenteket, majd...

...az igazi dübörgést a 705-ös Mi-17-es és a 101-es AS-350B képességbemutatója hozta el.

gyorsköteles lecsúszás (FAST ROPE) módszer bemutatása egy tökéletesen egy helyben függő 17-esből történt meg. Itt éppen a kötelet engedik le...

...amin villámgyorsan érkezett meg a földre a különítmény.

S mindez videón

Itt már a különítmény kiemelését láthatjuk. Hivatalos elnevezése: SPIES ROPE

Mint szőlőfürtön a szőlőszemek lógnak a különítmény tagjai a 705-ös Mi-17-esből kivezetett kötélen



Mindeközben a dinamikus programot csendesen, a háttérből figyelte a 712-es Mi-24V is. Ő most még (?) nem repülhetett

Az AS-350B dinamikus bemutatója látványos bedöntésekkel és fordulókkal tarkított volt. Nem csoda, hiszen ezzel a helikopterrel majdnem minden manőver biztonságosan végrehajtható

A 704-es Mi-17-es érkezik Bambi-buckettal a hasa alatt...

...melyből pillanatok alatt pontosan a tűzgóc megfelelő helyére tudja üríteni az oltóanyagot.

A bambi ürítése után a Mi-17-es tovaszáll, és ezzel a dinamikus bemutató rész is befejeződött.


Az irányítótorony előtt a hadrendből már kivont 328-as oldalszámú Mi-8T, a nemrég nyugdíjazott 11-es oldalszámú Jak-52-es és a 8911-es oldalszámú Mi-2-es látható. 

Az "Elődeink Emlékére" elnevezésű emlékpark részét képezi még a 809-es oldalszámú MiG-15 is. A kiállított légcsavaros és sugárhajtású repülőgép és helikopter együttese nem véletlen: az 1949-ben elkezdődött szolnoki pilótaképzésnek állítanak emléket. 
(Itt tartották meg szolnoki laktanya névadójának 2018.05.24-ei megemlékezést is, ugyanis az Osztrák-Magyar Monarchia legeredményesebb magyar ászának, Ittebei Kiss József hadnagy halálának idén van a 100. éves évfordulója.)

A családi napra idén is rekord számú érdeklődő látogatott el. Voltak hagyományőrzők, katonai egységeket és katonai felszereléseket bemutató tematikus sátrak, és persze volt toborzó iroda is részletes tájékoztatás adva például a közeljövőben induló repülő műszaki és pilóta képzésről.

 Az idén 170 éves Magyar Honvédség ismételten egy nagyszerű szolnoki rendezvényt biztosított az érdeklődőknek így érdemes lesz tehát a jövő évben is ellátogatni a rendezvényre!

Statikus sor gépei

A 718-as Mi-24-esünk nyitotta meg a statikus sort.

Utána a 707-es következett. Itt éppen a 718-as deszantterén átkukkolva látjuk, de...

...teljes pompájában is a látogatók elé tárták.

Ugyanúgy a statikus sor részét képezte a 3305-ös, a nemrég további két társával Oroszországból vásárolt Mi-8T is. (Forgószárnyagyán rezgéscsillapító berendezés látható.)

A Jak-52-es (oldalszám: 09) már az előzőekben bemutatott forgószárnyas technikával ellentéteben a múltat képviseli: a derék csillagmotoros kiképző repülőgépek a Zlinek megérkezésével végleg nyugdíjazásra kerültek.

Ugyancsak nem repül már az L-39-es sem. Az itt kiállított 128-as oldalszámú Albatrosz a 15 évig üzemeltetett típus egyik utolsó aktív példánya volt. (Az "albák" 2009.11.25-én történt szívszorító kivonásáról itt láthatunk videós összefoglalót.)

Az Albatroszoknál közel 10 évvel korábban került sor a MiG-21 UTI-k kivonására, de a statikus soron ettől függetlenül a 0465-ös UTI nagyon népszerű volt.

Az igazi "nagyvas" természetesen a MiG-29-es volt. Itt a 18-as oldalszámú példányát láthatjuk. A huszonkilencesek utolsó repülésére 2010. december 7-én került sor.

Érkezett a statikus sorra egy frissen beszerzett MD902 is a rendőrség kötelékéből.

A Goldtimer alapítvány HA-PAO lajstromú Polikarpov Po-2-ese is tiszteletét tett. A gép éppen idén tavasszal esett át egy komplex nagyjavításon.

És végül egy, a szenrkirályi szíveket mindig megdobogtató kép a 118-as oldalszámú Mi-24D-nkről. A 118-as a 100-as széria utolsó aktív gépeinek egyike volt. Szerencsére nem került például a Tököli Jurrasic Parkba, hanem a bázison került kiállításra. 

Helikopteres találkozó
A családi nap dinamikus részének kezdete előtt került sor az MH 86. Szolnok Helikopter bázis parancsnokának, Dr. Koller József dandártábornok Úrnak a "családi naptól, családi napig" eltelt időszak összefoglalását bemutató előadása.

Már fél 9-től gyülekeztek a szolnoki Helyőrségi Klub előtt az egykori bajtársak. Majd nem sokkal 9:00 után Horváth Alajos nyugalmazott repülő őrnagy nyitotta meg helikopteres találkozót. Üdvözlése után az első perc - néma csendben - az elmúlt egy évben elhunyt bajtársak emlékének szólt. Ezt követően pár szóban köszöntötte az egybegyűlteket. Nagy örömére szolgált, hogy sokan eljöttek ebben az évben is és már nemcsak egykori pilóták, fedélzeti technikusok, hanem minden olyan szakág képviseltette magát, mely egykoron hozzájárult a repülőtechnika üzemeltetéshez. Ugyanis a helikopteres találkozó nemcsak hajózókról szólt, hanem mindenkiről, akinek valaha köze volt a helikopteres repüléshez, tágabb értelemben pedig a szentkirályi vagy szolnoki ezredek merev és forgószárnyas technikájának üzemeltetéséhez.
Alajos rövid bevezetését köszönettel zárta: "Köszönjük a meghívást, hogy itt lehetünk évről-évre!"

Horváth Alajos nyugalmazott repülő őrnagy nyitotta meg a helikopteres találkozót

Majd Dr. Koller József dandártábornok, a bázis parancsnoka vette át a szót. "Nagy megtiszteltetés, hogy minden évben a kedves volt kollégáinkat köszönthetjük itt Szolnokon..." kezdte a családi naptól, családi napig eltelt időszakot összefoglaló előadását.

A hallgatóság

Majd Dr. Koller József dandártábornok, bázisparancsnok vette át a szót egykori szentkirályi pilóta társától és köszöntötte Ő is az egybegyülteket:
"Nekünk nagy megtiszteltetés, hogy minden évben a kedves volt kollégáinkat köszönthetjük itt Szolnokon, hiszen a Ti segítségeitekkel tudjuk működtetni minden nap a bázist és sikerül a képességeinket tovább vinni. Amiket Ti adtatok nekünk fiatal hadnagyként, azokat mi igyekszünk tovább vinni. Nagyon szépen köszönjük tehát azt a nagy segítséget, amit Tőletek kaptunk!"

Ezt követően összefoglalta, hogy mit sikerült egy év alatt elérnie a MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak és hogy milyen tervek és fejlesztések kerülnének megvalósításra a közel és távoli jövőben.

Előadásának végén a bázisparancsnok büszkén emelte ki a RepTárat és a szolnoki körforgalom helikopteres emlékművét is. Előbbi esetében megtudhattuk, hogy a múzeum állománya folyamatosan bővül és még nem teljes. Utóbbi esetében pedig azt, hogy a 2018-as év körforgalma lett a szolnoki Mi-24-es körforgalom, melyben a hadrendből kivont 574-es oldalszámú Mi-24D került kiállításra. Az országban mindeddig egyedülálló helikopteres emlékmű a város támogatásával és a szolnoki állomány szakmai közreműködésével valósulhatott meg.

Szolnok városának új büszkesége a Mi-24-es emlékmű a Szandaszőlős előtti körforgalomban

Az emlékmű hármas üzenetet hordoz:

  1. Üzen a múltnak, hiszen az első Mi-24-esek 1978-ban, azaz éppen 40 évvel ezelőtt érkeztek hazánkba. 
  2. Üzen a jelennek, hiszen éppen a 40. éves évfordulón jönnek haza a nagyjavított gépek, és 
  3. üzen a jövőnek is, hiszen a Mi-24-esekkel a 2018/2019-ben elinduló pilótaképzésen végzők is még repülni fognak. 

A 2018-ban felállított emlékmű első helyezést ért el a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozatának és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közösen meghirdetett pályázatán, ahol olyan szempontokat értékeltek például, mint a esztétikus tervezés, körforgalom műtárgyainak összhangja

Itt jegyezzük meg, hogy nemsokára az ország második Mi-24-es emlékműve is elkészül Veszprémben. Bővebben: A veszprémi Mi-24-es emlékmű állításának részletei - Interjú Kaptur József alezredessel (2018.05.03.)

A "családi naptól, családi napig" előadás után

A helikopteres találkozó résztvevőinek egy szelete

Katonai helikopteres találkozó tagjainak a bázis egy külön sátrat biztosított, ahol árnyékban hűsölve, nézhették végig a "volt kollégák" a dinamikus programot, vagy éppen felidézhették a rég és a közelmúlt vidám, vagy épp kevésbé vidám történéseit.
"Hol, volt régen volt, talán igaz sem volt..." kezdődtek el a történetek, majd elindultak a levegőben a kezek: formáltak ezek géppárt, szétválást, bukófordulót, rácsapást, szemberepülést és az ügyesek további két kéz bevonásával akár rajt is képezhettek. Csupa élmény és emlék: amit együtt élt meg az a generáció, akik száma sajnos évről-évre egyre inkább csak fogyatkozik.

Éppen ezért fontos, hogy amíg még megtehetik/megtehetjük, évről-évre legalább egyszer gyűljünk össze és beszélgessünk egyet a régi szép daliás időkről!

helikopteres találkozó résztvevői délután a Magyarországon egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhelyre, a RepTárba is ellátogattak, ahol többek között az alábbi kiállított helikopteres technikát is megtekinthették: 


114-es oldalszámú Mi-24D gyönyörűen helyreállítva. Érdemes külön kiemelni, hogy a helyreállítás során arra is nagyon odafigyeltek, hogy a festés is az eredetire a lehető legpontosabban hasonlító legyen.

A 10439-es Mi-8T a sokáig szabványfestésnek számító kétszínű festéssel állít emléket a szállítóhelikopteres repülés ezen fejezeteinek 

Az Ivolga, azaz Mi-9-es légi harcálláspont megmenekülése is örvendetes! Egyedüli példány volt hazánkban, és immáron gyönyörűen - még az eredeti orosz kamuflázst magán viselve - került helyreállításra!

A 416-os Mi-8P-ből is kiállításra került egy példány. Így a hazánkban rendszeresített minyók PSz változatát leszámítva minden altípusa megtalálható a RePtárban! (A Mi-17-esből még mind aktív, így abból még nem kerülhetett ide egy példány sem.)

Az 505-ös oldalszámú Ka-26-os és...

...09-es oldalszámú Mi-1M és Mi-2-es (oldalszám: 9410) már a fedett, tágas csarnokban kapott helyet. (Balra a Mi-1-es erőátviteli vezérlőrendszere látható)


De persze nem hiányozhat a kiállított gépek sorából a Mi-4-es sem. Ugyan a kiállított példány sohasem repült hazánkban, azonban nagyon hiányolnánk ha nem lenne itt! Nélküle nem lenne teljes a RepTárban a hazai Mil flotta.

S végül "szívünk csücske Csőrike" is a kiállítás egyik előkelő résztvevője.


Összegzésül
Egy újabb nagyszerű szolnoki katonai eseményen vagyunk túl. A szervezésre és a programokra nem lehetett panaszunk, sőt az idő is kegyes volt hozzánk. Ami különösen fokozta a hangulatunkat, hogy belegondoltunk abba, hogy szerencsés kor a mostani! A légierő - lényegében a '90-es évek közepétől - elkezdődött leépülése megállt. Évről-évre - stílusosan fogalmazhatnánk úgy, hogy "családi naptól, családi napig" - eltelt időben a meghirdetett Zrínyi2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési program a szemünk láttára válik valósággá és az általunk oly szeretett katonai helikopteres repülés is évről-évre erősödik.

Megjegyzések