115-ös Mi-24D fegyverzetbemutató - 1996


A 115-ös Mi-24D 1996-ban.


A 115-ös Mi-24D élettörténete dióhéjban:

A K20115 gyártási számú Mi-24D-nket 1980.08.05-én helyezték üzembe a Rosztov na Donu Rosztvertol Állami Repülőgépgyárban. A gép nemsokkal ezután Magyarországra került, majd kezdetben 112-es oldalszámmal, majd nemsokkal később már a valódi gyártási számának utolsó három számjegye által kiadott oldalszámmal teljesített szolgálatot. Első nagyjavítását 1987-ben kapta a PG-ben (Pestvidéki Gépgyár). Az első nagyjavításig repült összidő 747 repült óra volt. Ekkor a gép 7 éves volt. Második nagyjavítására már a rendszerváltás után, újabb 7 év elteltével, de immáron már újabb 1000 repült órával a háta mögött került sor 1994-ben az ekkor már Dunai Repülőgépgyár Rt.-ben. Az ekkor 14 éves Mi-24-es újabb 7 év vagy 1000 óra élettartam hosszabbítást kapott. 
Azonban a rendszerváltást követően, az üzemeltetéshez szükséges anyagi források beszűkülésével a gép korán, még bőven a rendelkezésre álló naptári idő illetve maximálisan repülhető üzemóra előtt a földre kényszerült. A 115-ös a második nagyjavítás után mindösszesen 217 órát töltött a levegőben, s minderre nem egész 3 év alatt került sor! A 115-ös utolsó repülésére 1997.08.05-én került sor, ezután ideiglenesen kivont állapotba került (ún. lekonzerválták).

Jóllehet a 115-ös javítás közti üzemideje nem indokolta (nem érte el az engedélyezett 1000 órát), de 2001. után már csak nagyjavítás után repülhetett volna, mivel az ún. naptárija lejárt. De erre már nem került sor, harmadik nagyjavítását a gép már nem érhette meg. Ehelyett bekerült a szentkirályi ún. Jurrasic Parkba (helikopter-temetőbe). 2004-ben, a 87. BHHE felszámolásával a tréler nem Szolnokra, hanem egyenesen a Mezőfalván található inkurrenciatárolójába vitte. Mindeközben több társával egyetemben 2007.06.15-ei dátummal kivonásra került a Magyar Honvédség hadrendjéből is.

A sorsa Mezőfalván sem fordult jobbra, mivel 2008-ban innen is elkerült, mégpedig Tökölre a tököli Mi-24 halálsorra. Hogy itt egészen pontosan meddig állt kibelezett, szárnyaszegett állapotban azt pontosan már nem lehet tudni, az biztos, hogy 2011. márciusában (a 008-as és 118-as társával egyetemben) már nem volt a halálsoron.

A 115-ös jelenlegi tartózkodási helye elviekben Lettország, ezen belül az K.S. Avia légitársaság múzeuma. Gyakorlatban ezt eddig megerősíteni nem sikerült.

További fotók a 115-ösről még 1996-ból:








Végül a közreadó további két személyes emléket is felajánlott emlékként:

A 87. Bakony Harcihelikopter Ezred korai felvarrója

Illetve a leszereléskor (1996) készített zászló

---------------------

Adatok forrása: Brandt Gyula hozzájárulásával: Brandt Gyula: Magyar felségjelzésű Mi-24 harci helikopterek (Zrínyi, 2017). 

Megjegyzések